Fernando Alonso steekt zijn ambities nooit onder stoelen of banken. De Spanjaard verlengde zijn contract bij Aston Martin, in de hoop dat hij in 2026 wereldkampioen kan worden. Dan gaan de reglementen op de schop, werkt het team samen met Honda én speelt Adrian Newey een grote rol in de bouw van de auto. Bovendien beschikt Aston Martin over hypermoderne faciliteiten.
Voorlopig presteert Aston Martin echter nog niet op het gewenste niveau. Het Britse team schoot uit de startblokken in 2023, maar viel dit jaar heel ver terug. Het leidde tot frustraties bij Alonso, iets waar teambaas Mike Krack zich goed in kan verplaatsen. Hij wil de verwachtingen van Alonso waarmaken, zo vertelt de teambaas in een interview met RacingNews365.
"Het enige recept is een snelle en competitieve auto", vertelt Krack. "We hebben het beste van hem gezien in 2023. Dan bestaat er een extraatje dat de coureur zal afleveren. Als je een auto hebt die niet competitief is, is het voor iedereen lastig, maar het is het moeilijkst voor de coureurs. Om eerlijk te zijn voel ik met hem mee, want zij zijn degenen die ermee worden geconfronteerd, vooral een tweevoudig wereldkampioen die al zoveel jaren voor overwinningen vecht maar een zevende plek nu als geweldig resultaat moet zien."
Krack waakt dan ook voor grotere problemen. "Het moet heel moeilijk (voor hem, red.) zijn. Ik hoop dat we niet in dezelfde situatie terechtkomen als eerder in zijn carrière, maar dat ligt aan ons. De meeste geruststellingen van Lawrence Stroll gingen over de opbouw van het team, wát we al hebben opgebouwd en wie we hebben aangetrokken. Geruststelling is eerlijk gezegd iets wat niet meer werkt, want we hebben de afgelopen 18 maanden verbeteringen beloofd en niet waargemaakt. Je moet de mate van achterdocht en scepsis van de coureur accepteren, want dat is normaal. Het moeten nu meer daden zijn dan woorden."
Teamplayer
Alonso uitte vooral kritiek in het midden van het seizoen, toen Aston Martin regelmatig werd uitgeschakeld in Q1. De updates werkten niet naar behoren. Krack begrijpt het wel. "Hij is tot nu toe een fantastische teamplayer geweest en ja, er zijn af en toe opmerkingen en frustraties die we moeten begrijpen. Denk bijvoorbeeld aan momenten waarop hij wordt gepasseerd door coureurs die zeker niet op zijn niveau acteren. Dat is moeilijk voor een coureur."
Krack wijst dan ook naar transparantie. "Als het één of twee keer gebeurt, kan je het waarschijnlijk accepteren. Maar als het 50 keer gebeurt in sessies, sprintraces en kwalificaties, kan de frustratie toenemen. Dat is iets waar we transparant en eerlijk over moeten zijn tegen elkaar om de gevolgen te minimaliseren."
Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!