Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1

Audi- en Mercedes-concurrent zegt 'nee' tegen Formule 1

Met Mercedes en later ook Audi en mogelijk ook Porsche is Duitsland vanaf 2026 rijk vertegenwoordigd op de Formule 1-markt. Kan die andere grote Duitse autofabrikant van luxewagens dan nog wel achterblijven? BMW geeft zelf antwoord.

BMW LMDh
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © BMW Motorsport

In 2026 zien we in de Formule 1 sowieso Mercedes en Audi op de grid en mogelijk ook nog Porsche, in wat voor vorm dan ook. In het luxesegment van straatauto's krijgen die Duitse merken concurrentie van BMW, maar in de Formule 1 hoeven ze daar niet voor te vrezen (of op te hopen).

In gesprek met Motorsport-Total maakt men duidelijk dat de Formule 1 totaal geen issue is voor BMW: "We hebben daar totaal geen interesse in", aldus Andreas Roos, hoofd van BMW M Motorsport. Hij geeft vervolgens meerdere redenen op.

"Je moet allereerst realistisch zijn. Het vergt een enorme investering en je moet langere tijd succesvol zijn om die investering enigszins terug te verdienen. We zijn daarom tevreden met het aantal projecten dat wél deel uitmaakt van ons motorsportportfolio."

Geen F1, wél WEC

Daarnaast zet BMW in op elektrificatie, onder andere met de zeer fraaie LMDh-bolide (foto hierboven) waarmee men successen na gaat streven in het WEC. Het tempo waarin de Formule 1 zich bezighoudt met elektrificatie gaat BMW te langzaam.

"Voor ons is het altijd belangrijk geweest dat onze autosportprojecten enige relevantie hebben voor de productieauto's. Motorsport is ook een marketingtool en dat moet passen bij wat we voor de openbare weg doen. Nu zijn we druk met elektrificatie en daarom komt het LMDh-project precies op tijd."

Roos krijgt bijval van de Nederlander Frank van Meel, CEO van BMW M. Hij vindt de F1 'mooi', maar dat is het dan ook: "We willen niet wachten tot 2026 (als de F1 meer inzet op elektrificatie, red.). Tegen die tijd willen wij al een stap verder zijn."

Geruchten over een overname van McLaren zijn volgens Van Meel dan ook op niets gebaseerd: "Daar is BMW heel streng in. BMW koopt geen andere partijen op. We zijn onafhankelijk en investeren niet elders. Natuurlijk, iedereen praat met iedereen over van alles en nog wat. Maar dit is niet meer dan een gerucht. BMW koopt McLaren niet."

Ook interessant:

Verstappen moet even wachten op zijn tweede Formule 1-wereldtitel

De Grand Prix van Singapore staat voor de deur en dat betekent natuurlijk dat de mannen van RacingNews365 in de nieuwste Formule 1-podcast weer uitgebreid vooruitblikken op het raceweekend. Beluister de podcast hieronder!

7 reacties

RN365 Special
Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"

RacingNews365 zat na het F1-seizoen samen met niemand minder dan Max Verstappen voor een exclusief interview. In dit eerste deel vertelt Max over Gianpiero 'GP' Lambiase, zijn race-engineer met wie hij als het even kan voor altijd samen wil werken. Hij beschrijft de onderlinge relatie gekscherend als een 'huwelijk'. Maar wie is nou het mannetje en wie het vrouwtje?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking F1 zet streep door de vierde race van 2023