Het team dat tegenwoordig door het leven gaat als Stake F1 wordt in 2026 het fabrieksteam van Audi. Nadat het Duitse merk de Dakar Rally begin dit jaar succesvol afsloot met de winst van Carlos Sainz, wordt de blik nu volledig op de toetreding tot de Formule 1 gericht. Met de nieuwe reglementen die vanaf 2026 van kracht zijn in de F1, hoopt het fabrieksteam gelijk mee te kunnen strijden in de top van de koningsklasse van de autosport.
Maar Audi komt tot die tijd ook uit in andere autosportklassen, zoals het World Rally-Raid kampioenschap. Of beter gezegd, kwam. Want na de eerste race van dat kampioenschap, de Dakar Rally, is Audi niet op komen dagen in de volgende race van het kampioenschap in Abu Dhabi. Daarom hebben de officials het Duitse merk een boete van 750 duizend euro opgelegd, waarvan ruim 562 duizend euro nog voorwaardelijk is. Als Audi zich ook in de laatste drie races van het kampioenschap niet laat zien, dan mag de Duitse fabrikant ook dat bedrag nog betalen aan de FIA.
De kans is groot dat Audi ook dat bedrag moet gaan betalen, want het Duitse automerk gaf aan dat 'het zoals gepland stopt met het rally project na de Dakar Rally'. De deelname aan het World Rally-Raid kampioenschap van 2024 is dan ook afgewezen vanwege het extreem hoge verbruik van de reserveonderdelen tijdens de Dakar Rally van 2023, een zeer intensief testprogramma in datzelfde jaar en de zware Dakar Rally van dit jaar. De productietijd van die onderdelen is lang, soms oplopend tot twee jaar.
"Dit betekent dat de randvoorwaarden ontbreken waarbinnen Audi een succesvolle deelname aan het World Rally Raid Championship gedurende een heel seizoen zou kunnen garanderen", zo liet Audi eerder al weten.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!