Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Oliver Bearman

Bearman weet waarom zijn F1-debuut zo'n daverend succes was

Oliver Bearman kende een geslaagd Formule 1-debuut in Saoedi-Arabië. De achttienjarige Brit verving Carlos Sainz bij Ferrari en kwam als zevende over de streep. Bearman weet wel waarom hij gelijk de snelheid te pakken had: circuitkennis en het simulatorwerk.

Bearman Saudi
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Elfde in de kwalificatie, zevende in de race. Oliver Bearman liet een daverende indruk achter in Saoedi-Arabië. De plaatsvervangend Ferrari-coureur had maar één vrije training om zich voor te bereiden en was gelijk redelijk snel. Volgens Bearman scheelde het al een hele hoop dat hij Formule 1-auto's heeft getest én het Jeddah Corniche Circuit kende uit de Formule 2.

"De juniorcategorieën hebben me goed voorbereid om de stap naar de Formule 1 te zetten", vertelt Bearman. "Allereerst ben ik op alle circuits geweest, dus dat scheelde alweer een leerpuntje. Ik denk dat het moeilijker zou zijn om een nieuwe auto én een nieuw circuit te leren kennen. Het laat ook zien dat de beste coureurs uit de Formule 2 en Formule 3 competitief kunnen zijn in de Formule 1. Het niveau is hoog en ze leren je dezelfde dingen aan."

Simulator

Dan het simulatorwerk van de afgelopen maanden. Hoe nuttig is dat? "Dat heeft me zeker geholpen. Ik heb, om het team te helpen, veel voorbereidingswerk voor de Grand Prix van Saoedi-Arabië gedaan. Dus toen ik uiteindelijk echt het circuit op reed, had ik vrijwel meteen de snelheid te pakken. Het voelde als een vloeiende overgang."

Ook reguliere F1-tests deden een duit in het zakje, stelt Bearman. "Ik was ook snel gewend omdat ik de 2022-bolide in Barcelona en de 2021-bolide in Fiorano heb getest. De snelheid was dus geen verrassing. Als ik voor het eerst in een Formule 1-auto plaats had moeten nemen, was het lastiger geweest. Het harde werk achter de schermen betaalde zich uit."

Bearman had het fysiek wel lastig in Djedda, maar kan daar wel om lachen. "De race was fysiek heel pittig, daar ga ik niet over liegen. Er zijn wel een paar foto's van mijn nek. Ik denk dat ik er klaar voor was, maar het circuit in Saoedi-Arabië is weer een nieuwe stap. Het is een lastig circuit met veel G-krachten. Je spendeert veel tijd in bochten en zelfs op de rechte stukken zijn er knikjes. Dat betekent dat je vijftig rondjes aan het worstelen bent. Het was pittig, zeker toen ik uit de auto kwam, maar de adrenaline hielp me er vrij makkelijk doorheen. De pijn kwam na de race!"

Verstappen aast op zijn eerste overwinning in China. Pak 50 keer jouw inzet bij Unibet als Verstappen de snelste ronde rijdt en wint!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden