Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Belangrijke week voor de toekomst van Red Bull in de Formule 1

Daags na de Grand Prix van Turkije is Helmut Marko op het vliegtuig gestapt en heeft hij zijn onderhandelingsbroek aangetrokken. Hij hoopt de komende dagen een deal te sluiten voor de jaren na 2021.

Het verhaal is inmiddels wel bekend: aan het einde van volgend seizoen verlaat Honda de Formule 1. Red Bull en AlphaTauri komen zodoende zonder motorleverancier te zitten, waardoor het team druk naar een oplossing aan het zoeken is achter de schermen. Die oplossing bestaat voor Red Bull uit twee delen. Het simpelweg in zee gaan met een nieuwe motorleverancier, zoals Renault, Ferrari of Mercedes, geniet zeker niet de voorkeur. Sterker nog, dat is het team van Max Verstappen en Alexander Albon absoluut niet van plan. Daarom wil de Oostenrijkse renstal door met Honda-motoren, zij het op eigen kracht. Na 2021 willen Marko en co. het intellectuele eigendom van de Japanners overkopen, zodat het team binnenshuis de krachtbronnen kan onderhouden. Wel moet dat hand in hand gaan met een ontwikkelingsstop van de motoren, zodat Red Bull geen zakken vol geld moet uitgeven aan het verder ontwikkelen van de krachtbron. Achter de schermen wordt er op dat gebied volgens Marko goede vooruitgang geboekt , maar voordat het zover komt, moet er natuurlijk wel een deal zijn gemaakt met Honda. Deze week staat in het teken van die deal, want Helmut Marko reist af naar het hoofdkantoor van Honda in Sakura, Japan, om daar een deal te beklinken over het intellectuele eigendom. Het zou natuurlijk zonde zijn als de Honda-motoren na 2021 de kast in gaan en verstoffen. De Japanners hebben dan ook al aangegeven niet onwelwillend te staan tegenover een deal voor na 2021, maar natuurlijk zitten daar wel wat haken en ogen aan. Ten eerste gaat het dus om het intellectuele eigendom. Mag Red Bull alle kennis van de Japanners over de Honda-motoren zomaar overnemen, of zit daar een prijs aan verbonden. Zal Dietrich Mateschitz, de Red Bull-eigenaar, de portemonnee moeten trekken, of vindt Honda het wel goed zo? Daarnaast moeten er ook afspraken worden gemaakt over het verhuizen van de operatie. Er wordt al een deel gedaan in de buurt van Red Bull-fabriek in Milton Keynes, maar ook daarover zal een deal moeten worden gesloten. Tot slot moet Honda mogelijk ook personeel 'afstaan', of moet Red Bull personeel overnemen als het wil dat er verder wordt gegaan met de Honda-motor. Ook al komt de ontwikkelingsstop er, mochten er problemen zijn met de krachtbron en er onderzoek moet worden uitgevoerd, dan moet er natuurlijk personeel paraat staan. Daar moeten ook knopen over worden doorgehakt. Al met al een belangrijke onderhandeling voor Red Bull, dat erg afhankelijk is van de Japanners. Als zij de deur dichtgooien, dan heeft het team van Verstappen een groot probleem, maar dat scenario is momenteel nog ver weg. Voor het einde van november wil Red Bull een definitieve oplossing hebben voor na 2021.

Viaplay
x
Max Verstappen glashelder over Red Bull-toekomst: "Dat zegt al genoeg!"