Vanuit het Ferrari-kamp hoopt men in 2023 natuurlijk wél weer mee te doen voor de wereldtitels in de Formule 1. Na het afgelopen seizoen werd duidelijk dat daar nog veel progressie voor nodig is, want na een sterke start van 2022 was het Red Bull die met Max Verstappen domineerde. Menig oud-coureur van Ferrari hoopt dat het komend jaar anders wordt, maar wat is daar voor nodig? Voormalig F1-coureur Gerhard Berger blikt in La Gazzetta Dello Sport vooruit op het komende seizoen en de kansen van Ferrari. "Vorig jaar beschikten ze al over de beste motor van het veld, ondanks de onbetrouwbaarheden. Als ze dat niveau weten te behouden, zal men ook dit jaar competitief zijn." "In 2022 waren er echter veel tactische fouten, welke zwaar meewogen. Dat is wel iets dat je nog kunt verbeteren - die fouten moet je gaan vermijden", zo begint de voormalig coureur van de Italiaanse renstal. Wel weet hij dat Red Bull nog in het voordeel zal zijn in 2023: "Het is lastig om te zeggen omdat je de nieuwe auto's nog niet hebt gezien, maar Red Bull zal zeker het te kloppen team zijn." "Zij hebben zich gericht op de stabiliteit en ze hebben al een winnend team dat afgelopen jaar heeft gedomineerd. Ook verwacht ik dat Mercedes sterk terugkomt, maar Ferrari heeft ondertussen het management veranderd. Dat aspect is bij dat team nog onbekend."
De komst van Vasseur
De grootste verandering in het management van Ferrari is de komst van een nieuwe teambaas. Fred Vasseur, de voormalige teambaas van Alfa Romeo, zal Ferrari aan een nieuwe wereldtitel moeten helpen. Mattia Binotto besloot na 2022 te vertrekken als teambaas van de Scuderia. Volgens Berger was het geen grote verrassing. "Het ging er al over voor zijn vertrek, dus dat was voor niemand iets nieuws. Ik zit er echter niet dicht genoeg op om een oordeel te vellen of het de juiste beslissing was of juist niet. Vasseur ken ik al heel lang, maar ook weer niet goed genoeg om een mening te geven over zijn kwaliteiten als teambaas." "Wel heeft hij veel ervaring en successen in de autosport geboekt. In andere categorieën, maar in de Formule 1 is het een lastigere strijd. De positie van een teambaas bij Ferrari is daarnaast de moeilijkste positie die er maar is in de Formule 1", zo sluit hij af.
Meest gelezen