Met vier overwinningen in dertien races was het een wisselvallige seizoenshelft voor Ferrari. Wetende dat de Italianen een aantal keren door eigen fouten en betrouwbaarheidsproblemen een overwinning in het putje gooiden, kan geconcludeerd worden dat Red Bull een aantal Grands Prix cadeau heeft gekregen. Dat terwijl de F1-75 in de praktijk zelfs de snellere van de twee bolides lijkt te zijn, al is teambaas Mattia Binotto daar in gesprek met Auto Motor und Sport niet mee eens. "Ik zie het anders. We hebben praktisch dezelfde snelheid als Red Bull. We zitten binnen een tiende van een seconde van elkaar. Je kunt niet zeggen dat de ene auto beter is dan de andere." "Er zijn circuits die ons beter liggen en circuits waar Red Bull voor ligt op ons. Uiteindelijk zijn het de set-ups, de omstandigheden op de baan en de vorm van de coureurs die op de zondag de doorslag geven. Dat geldt ook voor de efficiëntie van de bolides." "In het begin van het seizoen was Red Bull beter en hadden ze een achtervleugel die efficiënter was als de DRS werd geactiveerd. We hebben onze achterstand verkleind met een nieuwe achtervleugel. De onderlinge balans is een goede zaak, omdat de auto's zo verschillend zijn. Toch komen we ongeveer op dezelfde hoogte uit."
Red Bull efficiënter
Wat Binotto schoorvoetend toe moet geven, is dat Red Bull tijdens de eerste seizoenshelft het efficiëntste team was van de twee topteams die strijden om de wereldtitel(s)|. Als Ferrari niet een aantal keer in de fout was gegaan, dan had de score er heel anders uit kunnen zien. "Red Bull is inderdaad efficiënter. Van de dertien races hebben wij er slechts vier gewonnen, maar dat hadden er acht kunnen zijn zonder onze problemen. De waarheid ligt waarschijnlijk ook in het midden. Ja, Red Bull had ook last van betrouwbaarheidsproblemen, maar ze lagen nooit aan de leiding toen ze uitvielen." "Bij ons was het andersom. In Spanje, Azerbeidzjan en Frankrijk was dat namelijk wel het geval. We betalen de prijs voor de grote sprong die we hebben gemaakt in onze ontwikkeling. Er is veel meer nieuws aan onze motor dan aan die van onze tegenstander. We moeten een grote achterstand goed maken."
Meest gelezen