Ferrari en de Tifosi (de fanbase van Ferrari) hebben dit seizoen heel wat hoogte-, maar vooral ook dieptepunten meegemaakt. Hoewel de Scuderia de snelste auto lijkt te hebben, staat het team zowel in het coureurs- als het constructeursklassement op de tweede plaats. Dit komt mede door rijdersfouten, foutieve strategische keuzes en jawel, mechanische problemen. Max Verstappen en Red Bull zijn daarentegen zo goed als foutloos, waardoor de Nederlander met maar liefst 80 WK-punten voor staat op Charles Leclerc. Ferrari-teambaas Mattia Binotto geeft toe dat het team zich gefocust heeft op de performance en de betrouwbaarheid daarbij een beetje links heeft laten liggen bij het ontwikkelen van de auto. "Ik geloof niet dat we te veel hebben gepusht, want dat kun je nooit genoeg doen, maar natuurlijk hebben we de prioriteit gegeven aan de performance boven de betrouwbaarheid", vertelt Binotto aan de Italiaanse tak Motorsport .
Waarom moest Ferrari een keuze maken?
De nieuwe regels die voorschrijven dat het team maar een x aantal uur de motor op de testbank mag draaien is volgens Binotto de boosdoener geweest van de mankementen van de Ferrari-krachtbron. "Je moet niet vergeten dat er ook een maximaal aantal uren staan voor hoelang de motor op de testbank mag draaien. En dat heeft een impact gehad op ons werk. Toen er geen limiet was, was het genoeg om het aantal uren op de testbank te verhogen, zowel voor performance als voor betrouwbaarheid, maar nu ben je door de regels gedwongen om keuzes te maken."
Waarom Ferrari voor performance koos
Hoewel Ferrari haar motorproblemen nog steeds niet helemaal onder controle heeft nu het seizoen al ruim over de helft is, is Binotto stellig dat de betrouwbaarheidsproblemen aangepakt kunnen worden, in tegenstelling tot het verbeteren van performance. "Daarom hebben we voor het maximale wat betreft prestatieniveau gekozen, omdat de betrouwbaarheidsproblemen altijd kunnen worden opgelost", beredeneert Binotto. "Maar dat betekent niet dat we tijdens de eerste race aankwamen met het gevoel dat de motor onbetrouwbaar zou zijn." "We hebben in de winterperiode namelijk geen grote problemen gehad, maar we wisten dat de situatie niet ideaal was. Zo kregen we wel te maken met problemen waar we niet tegen aan liepen op de testbank, maar dat hoort bij een nieuw project, dus er zijn geen verrassingen geweest."
Meest gelezen