Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Mattia Binotto

Binotto verklaart overkoepelende oorzaak van alle Ferrari-motorproblemen

Ferrari-teambaas Mattia Binotto geeft toe dat het team de focus heeft gelegd op performance en minder bezig was met betrouwbaarheid van de motor. Binotto heeft daar verschillende redenen voor.

Sainz Leclerc
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Ferrari en de Tifosi (de fanbase van Ferrari) hebben dit seizoen heel wat hoogte-, maar vooral ook dieptepunten meegemaakt. Hoewel de Scuderia de snelste auto lijkt te hebben, staat het team zowel in het coureurs- als het constructeursklassement op de tweede plaats.

Dit komt mede door rijdersfouten, foutieve strategische keuzes en jawel, mechanische problemen. Max Verstappen en Red Bull zijn daarentegen zo goed als foutloos, waardoor de Nederlander met maar liefst 80 WK-punten voor staat op Charles Leclerc.

Ferrari-teambaas Mattia Binotto geeft toe dat het team zich gefocust heeft op de performance en de betrouwbaarheid daarbij een beetje links heeft laten liggen bij het ontwikkelen van de auto. "Ik geloof niet dat we te veel hebben gepusht, want dat kun je nooit genoeg doen, maar natuurlijk hebben we de prioriteit gegeven aan de performance boven de betrouwbaarheid", vertelt Binotto aan de Italiaanse tak Motorsport.

Waarom moest Ferrari een keuze maken?

De nieuwe regels die voorschrijven dat het team maar een x aantal uur de motor op de testbank mag draaien is volgens Binotto de boosdoener geweest van de mankementen van de Ferrari-krachtbron.

"Je moet niet vergeten dat er ook een maximaal aantal uren staan voor hoelang de motor op de testbank mag draaien. En dat heeft een impact gehad op ons werk. Toen er geen limiet was, was het genoeg om het aantal uren op de testbank te verhogen, zowel voor performance als voor betrouwbaarheid, maar nu ben je door de regels gedwongen om keuzes te maken."

Waarom Ferrari voor performance koos

Hoewel Ferrari haar motorproblemen nog steeds niet helemaal onder controle heeft nu het seizoen al ruim over de helft is, is Binotto stellig dat de betrouwbaarheidsproblemen aangepakt kunnen worden, in tegenstelling tot het verbeteren van performance.

"Daarom hebben we voor het maximale wat betreft prestatieniveau gekozen, omdat de betrouwbaarheidsproblemen altijd kunnen worden opgelost", beredeneert Binotto. "Maar dat betekent niet dat we tijdens de eerste race aankwamen met het gevoel dat de motor onbetrouwbaar zou zijn."

"We hebben in de winterperiode namelijk geen grote problemen gehad, maar we wisten dat de situatie niet ideaal was. Zo kregen we wel te maken met problemen waar we niet tegen aan liepen op de testbank, maar dat hoort bij een nieuw project, dus er zijn geen verrassingen geweest."

Ook interessant:

Mercedes kan Verstappen helpen in de titelstrijd met Leclerc

RacingNews365 doet niet aan een zomerstop, want in de nieuwste F1-podcast blikken Ruud Dimmers, Tom Coronel en host Joris Mosterdijk weer uitgebreid vooruit op de tweede seizoenshelft. Beluister de podcast hieronder!

Geniet nog meer van jouw favoriete F1-site zonder advertenties, een exclusieve app én nog veel meer.

Check het snel!
Forbidden

Weddenschappen Ferrari

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

8 reacties

Viaplay
x
Exclusief Interview met Leclerc: 'Toen realiseerde ik me dat Max de titel ging winnen'