Het verhaal van Red Bull tijdens de Britse Grand Prix is inmiddels wel bekend. Een ongelukkige crash voor Max Verstappen na een tik van Lewis Hamilton en een dramatisch weekeinde voor Sergio Perez in zijn RB16B, waarmee hij niet verder kwam dan een zestiende plaats na een teleurstellende spin in de sprintkwalificatie. Bij het zusterteam AlphaTauri ging het niet veel beter. De afgelopen weken kwamen ze regelmatig sterk voor de dag, maar het nieuwe weekendformat leek niet in het voordeel van het team van Pierre Gasly en Yuki Tsunoda te zijn. Technisch directeur Jody Egginton legt uit. "De pace van de auto was minder dan we hadden verwacht in aanloop naar de race. Onze kwalificatie viel tegen en in de sprintrace konden we ons geen weg banen door het verkeer. In de race wisten we met behulp van onze strategie wel wat concurrenten af te schudden." Gasly had zichzelf bijna verzekerd van punten, zij het niet dat hij een lekke band kreeg in de slotfase en daardoor terugviel. Gelukkig kon Yuki de eer toch nog hoog houden voor AlphaTauri en dus ook voor Honda. Hij scoorde met zijn tiende plaats het enige puntje. "Ik ben best blij met dit punt", glundert hij na afloop. "Het nieuwe format maakte het voor mij als rookie wel wat lastiger - om na een training meteen te moeten kwalificeren. Daarom is het goed om een punt te kunnen scoren." "Ik probeerde me te houden aan het strijdplan: mijn banden zo goed mogelijk managen en ik denk dat dat redelijk gelukt is", aldus de tevreden jongeman, wiens teamgenoot overigens baalde als een stekker na zijn late lekke band. "Ik heb er geen woorden voor. Frustrerend om hier geen punten te scoren, want de pace was na een lastig weekend tijdens de race wel goed", zo zucht hij.
Meest gelezen