Valtteri Bottas moest tijdens de Grand Prix van de Eifel na achtien van de zestig ronden opgeven, omdat zijn motor het begaf. De negenvoudig racewinnaar kon nog wel door blijven rijden en de auto terug naar de pits brengen, maar de finish halen bleek een utopie. In de pits aangekomen, bleek dat de Fin direct de strijd moest staken om de motor niet verder te beschadigen, zo vertelt hoofdstrateeg James Vowles van Mercedes. "We konden zien dat de MGU-H, die zorgt voor elektriciteit en de turbo, niet naar behoren werkte", legt Vowles uit in een video van Mercedes. "We hebben met Valtteri via wat schakelaars geprobeerd om de systemen weer te laten werken door via het stuur codes in te geven. Daarna werd echter duidelijk dat het echt stuk was. Daarom haalden we Bottas naar binnen en moesten we opgeven." Het vervelende voor Bottas en Mercedes is dat het een nieuwe motor betrof. Daarom moest men de schade zoveel mogelijk beperken. "De reden dat we moesten opgeven is dat het hier om een elektrisch probleem ging en niet om een hardware-probleem", legt Vowles uit. "Des te sneller je dan stopt, des te minder schade je aanricht aan delen van de motor en des te minder kans loopt Valtteri dat hij bestraft wordt." Teambaas Toto Wolff bevestigt dat de problemen nu verholpen zijn en dat de motor geen hele grote schade heeft opgelopen. Toch kan Bottas er niet zomaar mee gaan rijden. "We moeten nog veel controleren en zullen de systemen checken in Portimao. Hopelijk worden we er niet voor bestraft", besluit Vowles. Behoudt Albon zijn Red Bull-stoeltje? Dit en nog veel meer andere onderwerpen worden uitvoerig besproken in de nieuwste RN365-podcast, die hieronder te beluisteren is. Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen blikken ook vooruit op de Grand Prix van Portugal.
Meest gelezen