De FIA komt spoedig met maatregelen om porpoising bij de Formule 1-teams tegen te gaan. Er worden technische richtlijnen uitgevaardigd om de teams richtlijnen te geven in het voorkomen van het probleem. Op dit moment zijn er nog geen maateregelen tegen het gestuiter, maar de FIA wil nu ingrijpen. Op korte termijn worden er twee maateregelen doorgevoerd. Tijdens de Grand Prix-weekenden wordt er grondiger gekeken naar de onderkant van de F1-bolides. Hier zit het zogeheten skid block , een plank die aan de onderkant van de vloer zit en regelmatig over het asfalt schuurt. Het ontwerp en de slijtage van dit onderdeel zal worden onderzocht door de FIA. Ook zal er een maximum komen op het aantal 'verticale versnellingen' van de auto, het stuiteren dus. De exacte wiskundige formule hiervoor moet nog opgesteld worden en de FIA wil dit proces samen met de Formule 1-teams doorlopen.
FIA komt met technische bijeenkomst
Naast deze maatregelen op korte termijn zal de FIA een technische bijeenkomst met de teams gaan houden om maatregelen vast te stellen die de problemen bij de auto's kunnen verhelpen, zodat dergelijke verschijnselen op de middellange termijn worden voorkomen. De FIA heeft de maatregelen aangekondigd na overleg met haar artsen, die besloten in te grijpen in het belang van de veiligheid van de coureurs. Het veiligheidsorgaan van de autosport legt uit: "In een sport waarin de deelnemers regelmatig met snelheden van meer dan 300 km/u rijden, is men van mening dat de gehele concentratie van een coureur op die taak gericht moet zijn." "Overmatige vermoeidheid of pijn bij een coureur kan gevolgen hebben wanneer dit tot concentratieverlies leidt. Bovendien maakt de FIA zich zorgen over de onmiddellijke fysieke gevolgen voor de gezondheid van de coureurs, van wie een aantal na recentelijke gebeurtenissen rugpijn hebben gemeld."
Meest gelezen