Het nieuws hing al even in de lucht, maar nu is het dan ook echt definitief: Renault stopt als motorleverancier in de Formule 1. Eerder kon RacingNews365 al melden dat Renault overwoog om zich terug te trekken als motorleverancier. Om er zeker van te zijn dat het F1-team van Alpine in 2026 wel gewoon in actie kan komen, heeft men gesprekken gevoerd met andere motorleveranciers. De verwachting is dat een van de overige leveranciers tot een overeenkomst kan komen met het huidige F1-team. Wie de nieuwe motorlevancier van Alpine wordt, is nog niet bekend. Wel is een transformatieplan in gang gezet.
De Franse autofabrikant zou niet verder willen gaan met de ontwikkeling van de 2026-motor omdat de kosten te hoog oplopen. Nu de beslissing is genomen om het project te beëindigen, kan het merk veel geld besparen. In een persbericht bevestigt Alpine dat de huidige fabriek in Viry-Châtillon verder gaat als een nieuwe 'high-tech engineering centrum'. In de fabriek in Frankrijk werden de Renault-motoren gemaakt en onderhouden, maar dit gaat per 2026 stoppen.
Wel zal de fabriek operationeel blijven voor het WEC en Dakar-project van Alpine. Ook zal er een afdeling komen voor het monitoren van F1-motoren en de technieken uit deze industrie. Een van de grootste pijnpunten voor de medewerkers was het mogelijk verdwijnen van de kennis die momenteel rondloopt bij de F1-motorenafdeling. Volgens het persbericht zullen alle huidige werknemers van het F1-project worden herschikt en toegewezen binnen het Hypertech Alpine programma in de Franse fabriek, om zo de kennis binnenshuis te houden. De huidige F1-motor zal nog tot het einde van 2025 gebruikt en ontwikkeld worden.
We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.
Abonneer, reageer en win!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!