Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Brundle: "Door winnen geobsedeerde Verstappen was on fire"

Voormalig F1-coureur Martin Brundle was zeer content met de beslissing van de wedstrijdleiding om de inhaalactie van Max Verstappen op Charles Leclerc niet te bestraffen. De Brit is voorstander van minder straffen en gevechten op het randje.

Martin Brundle was na afloop van de race de eerste die Max Verstappen en Charles Leclerc te spreken kreeg na hun verhitte duel om de winst. Hij deelde Verstappen mede dat zijn inhaalactie op de Ferrari-coureur onderzocht werd. De voormalig F1-coureur genoot volop van het duel tussen de beide coureurs en is blij dat er geen straffen uitgedeeld werden, zo laat hij weten in zijn column voor Sky Sports. "Max was 'on fire', een coureur die bezeten was en wilde winnen. Leclerc liet de deur in bocht drie wagenwijd open en Verstappen maakte daar dankbaar gebruik van. De baan loopt er was omhoog en Charles zat aan de buitenkant maar wilde niet opgeven, waarbij Max hem zo min mogelijk ruimte wilde geven." "Ik was verrast dat het incident zelfs onderzocht werd door de wedstrijdleiding", is Brundle duidelijk in zijn oordeel. "Ik ben dan ook ontzettend blij dat er geen verdere actie werd ondernomen, een overwinning voor het gezonde verstand en de F1." Brundle is inmiddels al sinds 1997 actief als commentator, nadat hij daarvoor twaalf seizoenen lang zelf als coureur in de Formule 1 actief was. De man aanschouwde zodoende van dichtbij vele legendarische gevechten met bijbehorende incidenten, die allemaal niet bestraft werden. "Er zijn wel honderden, zo niet niet duizenden voorbeelden van incidenten waarbij ik commentaar gaf, waarbij een coureur met volledige controle iemand inhaalt of zijn positie verdedigt in de remzone en de racelijn aanhoudt wetende dat zijn rivaal asfalt tekort gaat komen en eieren voor zijn geld moet kiezen of de uitloopzone moet gebruiken." "Het is een compleet ander verhaal als een coureur zijn voorremmen blokkeert en de controle verliest, of juist 'vergeet' om in te sturen, om zo iemand van de baan te rijden." Brundle houdt daarbij wel van een stevig gevecht en volgens de Brit zijn de Formule 1-auto's daar prima voor geschikt: "De teams verstevigen hun ophangingen allemaal met het oog op mogelijk contact tijdens de gevechten in de eerste ronden. Dat is ook waarom zowel Max als Charles de finish haalden." "Ervoor zorgen dat jij als coureur sneller op het gas gaat dan je tegenstander, is een belangrijke vaardigheid voor succesvol inhalen. Als we ons gaan verlagen tot nette en voorzichtige inhaalacties, is al het spektakel weg. De auto’s en circuits zijn al veilig genoeg gemaakt, laten we niet ook nog onze coureurs met bubbeltjesplastic verpakken. Het is immers een race, en zondag zagen we een heldenrit", besluit Brundle.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi