Mocht je het gemist hebben: Lewis Hamilton en George Russell zien graag veranderingen aan de technische regels, omdat het gestuiter van de Mercedes-bolide dusdanig fysieke ongemakken met zich meebrengt. Links en rechts op de grid is te zien dat sommige teams er onder lijden, maar niet iedereen. Sky Sports analist en voormalig F1-coureur Martin Brundle weet hoe het is om met porpoising te maken te krijgen, want in de jaren '80 reed hij ook al met bolides die gebruik maken van het ground effect. Volgens de Brit is het zaak voor Mercedes om de problemen op te lossen en niet zaak dat F1 de problemen voor hen oplost. "Het Mercedes-team en de coureurs willen veranderingen. De teams die alles op orde hebben zeggen echter dat het Mercedes' probleem is en niet het probleem van de Formule 1. Er bestaat in ieder geval geen twijfel over dat het er oncomfortabel uit ziet. Mercedes kan het natuurlijk zelf oplossen door de auto hoger te zetten, maar dan verliezen ze veel performance." "Ze moeten de auto dus laag aan de grond hebben, stijf zijn qua vering, stijf zijn qua banden en ze hebben dus comfort op moeten offeren voor performance. Verrassend genoeg lijkt Mercedes hun - potentieel excellente - bolide niet onder controle te krijgen", aldus de oud-coureur.
"Alsof je een kalkoen vraagt om voor Kerst te stemmen"
Brundle wijst op het verleden, waar ook hij al stuiterend over het circuit moest. Bovendien is het ook nu in andere klassen een voorkomend fenomeen. "Het is Mercedes' probleem om op te lossen. In de jaren '80 hadden we ook last van porpoising. Bij deze auto's, met ground effect, is het altijd een probleem. Ook in andere klassen. Op Le Mans hebben ze ook porpoising en ground effect problemen en moet het stuiteren ook gemanaged worden." Hij snapt dan ook volledig dat teams als Red Bull geen heil zien in veranderingen van de regels. "Om de andere teams te vragen om de regels te veranderen om zo Mercedes te helpen is alsof je een kalkoen vraagt of hij voor Kerstmis wil stemmen. Ik bagatelliseer de problemen van George Russell en Lewis Hamilton echter niet, want het ziet er zeker pijnlijk uit."
Meest gelezen