Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

Brundle velt hard oordeel over Mercedes: "Het is hun probleem om op te lossen"

Als het aan Martin Brundle zou liggen, dan is het het probleem van Mercedes dat de W13 zo stuitert en de ruggen van Lewis Hamilton en George Russell pijnigt. Het is niet het probleem van de sport.

Brundle Russell
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB Images

Mocht je het gemist hebben: Lewis Hamilton en George Russell zien graag veranderingen aan de technische regels, omdat het gestuiter van de Mercedes-bolide dusdanig fysieke ongemakken met zich meebrengt. Links en rechts op de grid is te zien dat sommige teams er onder lijden, maar niet iedereen.

Sky Sports analist en voormalig F1-coureur Martin Brundle weet hoe het is om met porpoising te maken te krijgen, want in de jaren '80 reed hij ook al met bolides die gebruik maken van het ground effect. Volgens de Brit is het zaak voor Mercedes om de problemen op te lossen en niet zaak dat F1 de problemen voor hen oplost.

"Het Mercedes-team en de coureurs willen veranderingen. De teams die alles op orde hebben zeggen echter dat het Mercedes' probleem is en niet het probleem van de Formule 1. Er bestaat in ieder geval geen twijfel over dat het er oncomfortabel uit ziet. Mercedes kan het natuurlijk zelf oplossen door de auto hoger te zetten, maar dan verliezen ze veel performance."

"Ze moeten de auto dus laag aan de grond hebben, stijf zijn qua vering, stijf zijn qua banden en ze hebben dus comfort op moeten offeren voor performance. Verrassend genoeg lijkt Mercedes hun - potentieel excellente - bolide niet onder controle te krijgen", aldus de oud-coureur.

"Alsof je een kalkoen vraagt om voor Kerst te stemmen"

Brundle wijst op het verleden, waar ook hij al stuiterend over het circuit moest. Bovendien is het ook nu in andere klassen een voorkomend fenomeen. "Het is Mercedes' probleem om op te lossen. In de jaren '80 hadden we ook last van porpoising. Bij deze auto's, met ground effect, is het altijd een probleem. Ook in andere klassen. Op Le Mans hebben ze ook porpoising en ground effect problemen en moet het stuiteren ook gemanaged worden."

Hij snapt dan ook volledig dat teams als Red Bull geen heil zien in veranderingen van de regels. "Om de andere teams te vragen om de regels te veranderen om zo Mercedes te helpen is alsof je een kalkoen vraagt of hij voor Kerstmis wil stemmen. Ik bagatelliseer de problemen van George Russell en Lewis Hamilton echter niet, want het ziet er zeker pijnlijk uit."

Ook interessant:

Ontketende Verstappen heeft Ferrari-drama niet nodig

In de nieuwste RN365 F1-podcast blikken Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk terug op de GP van Azerbeidzjan. We bespreken onder andere Ferrari’s drama, de dominantie van Max Verstappen en de porpoising-problemen van Mercedes. Beluister de nieuwe podcast hieronder.

33 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
RN365-podcast Direct na de zomerstop weten we of Verstappen kampioen wordt