Martin Brundle looft Mercedes voor het resultaat tijdens de Grand Prix van Oostenrijk. De voormalig Formule 1-coureur is zelfs een beetje verbaasd over het feit dat ze een solide hoeveelheid punten scoren en derde staan in het WK, terwijl het weekend op de Red Bull Ring begon met een drama voor George Russell en Lewis Hamilton. Beide coureurs crashten tijdens de kwalificatie op vrijdag. "Mercedes had in veel opzichten een weekend rechtstreeks uit de hel", zegt hij in zijn column voor Sky Sports . "Beide wagens stonden in de muur, maar Hamilton kon weer aanvallen bij de start van de sprintrace. Russell, ondertussen, kreeg een straf en schade tijdens de openingsronde van de race." Dat Hamilton en Russell op de respectievelijk derde en vierde plaats finishten, is volgens Brundle erg knap. "Zo is de kwaliteit van het team wel te zien. Ze staan ook opmerkelijk solide op de derde plaats in het constructeurskampioenschap."
Brundle: 'Straf voor Russell na contact met Perez was wat hard'
Russell kreeg een straf uitgedeeld omdat hij Red Bull-coureur Sergio Perez de grindbak in tikte tijdens de openingsronde. "Ik vond het wat aan de harde kant", zo is Brundle van mening. "Ik heb afgelopen weekend tien ronden gereden in mijn Benetton Formule 1-bolide uit 1992 en het herinnerde me eraan hoe onoverzichtelijk, krap en veeleisend bochten 3, 4, 6 en 9 zijn op dit circuit." Volgens de voormalig F1-coureur moet er rekening worden gehouden met de omstandigheden. "Bij de start van de race, met een volle tank en met voorbanden die nog niet op temperatuur zijn, krijg je altijd met onderstuur te maken. Inhalen aan de buitenkant in bocht 4 is daarnaast ook een zeer riskante actie, zeker bij de krapper wordende exit." "Ik vond dat George zijn best deed om ruimte te geven en er was meer ruimte aan de buitenkant voor Sergio. Aan de andere kant is het ook een redelijk argument dat de bestuurder aan de binnenkant altijd het gaspedaal los kan laten, of zelfs kan remmen. Dat zullen ze Formule 1-coureurs echter nooit gaan doen", zo sluit hij af.
Meest gelezen