Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Brundle verbaasd over 'opmerkelijk' Mercedes na 'weekend uit de hel'

Martin Brundle bestempelt het weekend van Mercedes in Oostenrijk als 'een weekend rechtstreeks uit de hel' en is dan ook extra verbaasd over waar de renstal staat in de constructeursstand. Ondanks de problemen staat het topteam namelijk op een prima derde plaats.

Martin Brundle looft Mercedes voor het resultaat tijdens de Grand Prix van Oostenrijk. De voormalig Formule 1-coureur is zelfs een beetje verbaasd over het feit dat ze een solide hoeveelheid punten scoren en derde staan in het WK, terwijl het weekend op de Red Bull Ring begon met een drama voor George Russell en Lewis Hamilton. Beide coureurs crashten tijdens de kwalificatie op vrijdag. "Mercedes had in veel opzichten een weekend rechtstreeks uit de hel", zegt hij in zijn column voor Sky Sports . "Beide wagens stonden in de muur, maar Hamilton kon weer aanvallen bij de start van de sprintrace. Russell, ondertussen, kreeg een straf en schade tijdens de openingsronde van de race." Dat Hamilton en Russell op de respectievelijk derde en vierde plaats finishten, is volgens Brundle erg knap. "Zo is de kwaliteit van het team wel te zien. Ze staan ook opmerkelijk solide op de derde plaats in het constructeurskampioenschap."

Brundle: 'Straf voor Russell na contact met Perez was wat hard'

Russell kreeg een straf uitgedeeld omdat hij Red Bull-coureur Sergio Perez de grindbak in tikte tijdens de openingsronde. "Ik vond het wat aan de harde kant", zo is Brundle van mening. "Ik heb afgelopen weekend tien ronden gereden in mijn Benetton Formule 1-bolide uit 1992 en het herinnerde me eraan hoe onoverzichtelijk, krap en veeleisend bochten 3, 4, 6 en 9 zijn op dit circuit." Volgens de voormalig F1-coureur moet er rekening worden gehouden met de omstandigheden. "Bij de start van de race, met een volle tank en met voorbanden die nog niet op temperatuur zijn, krijg je altijd met onderstuur te maken. Inhalen aan de buitenkant in bocht 4 is daarnaast ook een zeer riskante actie, zeker bij de krapper wordende exit." "Ik vond dat George zijn best deed om ruimte te geven en er was meer ruimte aan de buitenkant voor Sergio. Aan de andere kant is het ook een redelijk argument dat de bestuurder aan de binnenkant altijd het gaspedaal los kan laten, of zelfs kan remmen. Dat zullen ze Formule 1-coureurs echter nooit gaan doen", zo sluit hij af.

Viaplay
x
Live Kwalificatie Formule 1 GP China 2024