vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr

F1-stand

  • 1 HAM 68
  • 2 BOT 62
  • 3 VER 39
VT1 vr 26 apr 11:00 12:30
VT2 vr 26 apr 15:00 16:30
VT3 za 27 apr 12:00 13:00
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Column: Een teamorder kent alleen verliezers

Teamorders, soms is er geen ontkomen aan in teamsporten, maar de ene teamorder is de andere niet. Geen enkele teambaas geniet van het geven van het ‘bevel’ om een van zijn coureurs te slachtofferen. Gisteren in Rusland was het wederom raak bij Mercedes, maar de manier waarop was tenenkrommend.

Vraag honderd Formule 1-fans welk team het vaakst teamorders gebruikt en 99 noemen de naam van Ferrari. De Italiaanse renstal heeft een stempel gekregen in de jaren dat Schumacher de absolute nummer één was. Het fiasco van de Grand Prix van Oostenrijk kan iedereen nog dromen: Barrichello was witheet na de teamorder om Schumacher voorbij te laten en deed dit enkele meters voor de finish. Wat volgde was boegeroep van ontevreden fans, een kolderiek moment op het podium waar Schumacher eigenlijk niet op de bovenste trede wilde staan en Barrichello nog meer in de verlegenheid bracht.

Met het cadeautje van Schumacher aan Barrichello, de Duitser liet zijn gas in Amerika los om Rubens te laten passeren op de finishlijn was het imago van Ferrari compleet aan gort. Jaren later volgde nog de beroemde “Fernando is faster than you”, waarop Massa teamgenoot Alonso voorbij moest laten. Het is echter niet alleen Ferrari dat teamorders hanteert en de afgelopen jaren zien we ze volop bij het team van Mercedes. Het normaal tactisch sterke Duitse team sloeg de plank al enkele malen mis, maar gisteren in Rusland ging het faliekant in de fout.

Valtteri Bottas was de man van het weekend: trainde pole, behield de leiding en controleerde de race. Vettel reed achter Hamilton en de voorsprong in het WK liep virtueel op tot liefst 43 punten, waarbij de Ferrari-coureur niet in staat was om op de baan een aanval te wagen op Hamilton. Desondanks klonk daar plotseling de zeer duidelijke boodschap op de boordradio van Bottas: parkeer je auto maar bij bocht 13 en laat Lewis voorbij.

Een tenenkrommend moment zo vroeg in de race en zonder directe aanleiding. Ja, het is leuk voor Hamilton dat hij virtueel zijn voorsprong vergrootte tot vijftig punten, maar Bottas verkeerde in de veronderstelling dat hij zijn positie tegen het eind van de race terug zou krijgen. De o-zo gehoorzame Fin kwam van een koude kermis thuis toen hij met nog enkele ronden te gaan vroeg of er nog terug gewisseld zou worden.

Wat volgde was een bijzonder ongemakkelijke podiumceremonie met een Fins gezicht dat op onweer stond en een onhandige Hamilton die zich geen raad wist. Talloze complimenten richtte hij aan zijn teamgenoot, maar hij was ongelukkig. De idioterie werd compleet toen Lewis zijn beker voor de overwinning op het podium aan Valtteri wilde geven. Die weigerde, en terecht. Wat mij betreft weigert hij de volgende keer ook tijdens de race te gehoorzamen.

Tekst gaat verder onder foto.

Wat nu volgt zijn de cadeautjes van Hamilton en Mercedes voor Bottas. Als Lewis over een race of twee zijn titel binnen heeft mag Bottas de resterende races winnen. Dan krijgen we weer de aanfluitingen zoals in Abu Dhabi 2017. Voor de Formule 1-fan een doorn in het oog, voor de sport en haar imago zeer slecht.

Het grote probleem voor de Formule 1-fan is dat er niets anders op zit dan dit soort dingen lijdzaam te ondergaan, te balen en te vloeken om na een x-aantal keer de tv niet meer aan te zetten voor de volgende race. De Formule 1 schoot zich dit weekend weer in haar eigen voet.

RN365 Special
Voorbeschouwing GP Azerbeidzjan

Na drie Grands Prix staat de teller voor Mercedes op drie – qua overwinningen, maar ook qua tweede plaatsen. Kan de concurrentie voorkomen dat het Duitse merk er vier uit vier van maakt?

Lees meer