vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr

F1-stand

  • 1 HAM 68
  • 2 BOT 62
  • 3 VER 39
VT1 vr 26 apr 11:00 12:30
VT2 vr 26 apr 15:00 16:30
VT3 za 27 apr 12:00 13:00
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

​Column: Project Verstappen bijna gereed: Van rebelse puber tot onverslaanbare machine

Het leven van een Formule 1-coureur kent pieken en dalen, zo ook dat van Max Verstappen. In de eerste maanden van dit jaar werd hij de grond in gestompt, enkele maanden later groeien de bomen weer tot aan de hemel. Nog niet qua zeges, maar wel qua performance. Over enkele weken viert Max zijn 21ste verjaardag en is hij officieel volwassen. Niet alleen op papier, maar ook in de Formule 1. De leerschool van Red Bull zit er bijna op, het product is bijna gereed.

Max Verstappen is bezig aan zijn vierde F1-seizoen en ook in 2018 was het een jaar met vallen en opstaan. De Nederlandse smaakmaker is een geboren winnaar, die een hekel heeft aan verliezen. Natuurlijk baalt iedereen als die verliest, maar voor een persoon met het winnaars-gen is verliezen des te pijnlijker. Voor een geboren winnaar tellen alleen de echte prijzen: Eremetaal, waarbij alleen goud serieus gevierd wordt.

Wat dat betreft heeft Verstappen een metamorfose moeten ondergaan sinds zijn komst in de F1. Alles wat hij aanraakte in de jaren voor de F1 veranderde in goud: kartkampioenschappen werden gedomineerd en in de F3 was de talentvolle Max niet alleen de smaakmaker, maar hij reed ook iedereen op een hoop. Voor een winnaar, die door zijn leeftijd ongeduldig is, valt het niet mee om niet te kunnen winnen. Een jaartje Toro Rosso in 2015 was leuk, maar Max wilde meer.

Sneller dan verwacht kreeg hij in 2016 al de kans bij Red Bull en project Verstappen ging eerder dan gepland twee versnellingen hoger, hetgeen soms voor wat strubbelingen zorgde. Waar Verstappen het publiek op de banken kreeg, haalde hij ook geregeld het bloed onder de nagels van zijn concurrenten vandaan. De rebelse puber was brutaal, was zeer agressief in zijn verdedigingswerk en voor de camera's soms iets te eerlijk en puberaal. De ‘streken’ van een 18-jarige jongen die uitzonderlijk snel was, maar door zijn eigen ongeduld soms nog teveel liet liggen.

Dit jaar heeft Verstappen de grootste stap in zijn loopbaan gezet. Hij moest incasseren, werd vol op de neus getroffen in de openingsfase van het seizoen, werd uitgespuugd door een deel van de internationale fans door zijn opmerkingen, rijstijl en soms verontwaardigde ‘Calimero-gedrag’. Crashtappen was geboren. Max rechtte zijn rug, kreeg de juiste coaching vanuit Red Bull en een haast onverslaanbare machine was gevormd. De ruwe kantjes zijn wat gepolijst, de focus ligt alleen op het racen en de huid is inmiddels zo dik als die van een olifant.

Hoe succesvol en dominant die machine is valt af te lezen uit de cijfers. Ricciardo, die de bijnaam kwalificatiebeest heeft, staat inmiddels met 12-3 achter in het kwalificatieduel. Sinds de GP van Monaco races rijdt de Nederlander ook steevast voor zijn teamgenoot tijdens de races en is hij de enige Red Bull die nog op het podium wist te staan: liefst zes keer. De dominantie van Max zorgt er mede voor dat Daniel zijn biezen pakt aan het einde van het seizoen.

Het GP weekend in Singapore was wederom een bevestiging van het ongekende talent van Verstappen: hij was zoveel beter dan zijn materiaal tijdens de kwalificatie en de race. Zijn gevechten met Vettel waren volwassen. Slechts een man leverde, in een snellere auto, eveneens een ongekend weekend af: Lewis Hamilton, viervoudig wereldkampioen en sinds 2007 actief in de F1.

Het project waaraan Red Bull en Verstappen eind 2016 begonnen is bijna afgerond: de coureur is van wereldklasse, hij is gedrild, bijgeschaafd, nagenoeg perfect op de baan, soms nog wat wild in zijn uitspraken. Max is meer dan goed genoeg om te strijden voor de wereldtitel, om echt serieus tegengas te geven en Hamilton en Vettel te verslaan.

Het ontbreekt nog aan een ding: een winnende auto. Beter gezegd een winnende motor.

RN365 Special
De rivaliteit tussen Lewis Hamilton en Sebastian Vettel

Vettel en Hamilton zijn al meer dan tien jaar de absolute favorieten in de Formule 1. We duiken in hun opvallende relatie als rivalen.

Lees meer