Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Concurrentie Red Bull heeft veel werk te verzetten voor 2024

In hoeverre kan de concurrentie van Red Bull een stap zetten in de ontwikkeling en het dominante team van 2023 daadwerkelijk uitdagen? Paolo Filisetti neemt het onder de loep en velt zijn oordeel over de winstkansen van McLaren, Mercedes en Ferrari.

Verstappen Norris Brazil
Tech
Naar nieuwsoverzicht © RN365/Michael Potts

In 2024 vindt er een evolutie plaats met betrekking tot de aerodynamische concepten die in de eerste twee seizoenen van de ground effect-auto's succesvol is gebleken. De stabiele reglementen leiden ertoe dat de teams zonder aarzeling de ontwikkeling van de Red Bull RB18 en RB19 gaan volgen. Die twee factoren, de overeenkomsten qua concepten en de stabiliteit van de reglementen, zouden de juiste voorwaarden moeten scheppen om een spannende strijd te creëren.

Het is echter ook zo dat de stabiele reglementen, en weinig veranderingen qua banden, er voor kunnen zorgen dat de prestatieverbeteringen kleiner zijn ten opzichte van het afgelopen seizoen. Ze kunnen tevens exponentieel afnemen naarmate je dichter bij de kop van het veld komt. In de praktijk vergt het een aanzienlijke inspanning om een auto te optimaliseren in het middenveld of de achterhoede, maar de winst qua prestaties is verhoudingsgewijs groter dan die van de topteams.

In het geval van McLaren, Mercedes en Ferrari is het dus zo dat, wanneer de prestaties van 2023 zijn geanalyseerd en de fouten van het project zijn geïdentificeerd en gecorrigeerd, de verbeteringen niet gegarandeerd evenveel winst opleveren als in 2023. De drie achtervolgers van Red Bull hebben geleidelijk aan de meest efficiënte richting bepaald om de prestaties van hun auto's te verbeteren. Na de resultaten in 2023 kan echter worden gesteld dat het afgelopen seizoen grotendeels is gebruikt als test om die ontwikkeling te bevestigen voor 2024.

De problemen van McLaren, Mercedes en Ferrari

Ferrari en Mercedes begonnen, zij het op verschillende manieren, met concepten die ongeschikt waren voor een snelle integratie van het RB19-concept. Het startpunt voor de MCL60 was anders en vertoonde in de basis meer overeenkomsten met het concept van de Red Bull. In het geval van McLaren mag dat gegeven niet onderschat worden. Het is juist om dat te benadrukken dat men vanaf ruwweg Silverstone juist daardoor constant wist te presteren.

In de laatste paar races was het duidelijk hoe de MCL60 in specifieke omstandigheden vergelijkbaar was met het prestatieniveau van de Red Bull, maar in geen enkel scenario, op de sprintrace in Qatar na (Oscar Piastri won), was de bolide van McLaren in staat om Red Bull te verslaan qua racesnelheid. Dat feit mag niet onderschat worden, want hoewel McLaren een reuzensprong gezet heeft, kon het team uit Woking enkel in de buurt komen van de snelste auto. Red Bull werd nooit concreet bedreigd.

Dit betekent niet dat McLaren, Mercedes en Ferrari zich moeten neerleggen bij een onvoorwaardelijke overgave, zelfs niet in 2024, maar het betekent wel dat de toenadering tot de top steeds moeilijker wordt. Wanneer je aan de top staat, je rivalen niet onderschat, een voordeel hebt qua duidelijkheid van het basisconcept en qua ontwikkelingsrichting in de afgelopen twee seizoenen, kan je de auto voldoende ontwikkelen om de controle over de situatie te behouden.

Kortom, het is aannemelijk dat McLaren, Mercedes en Ferrari veel competitiever en consistenter zullen zijn en meer dan één Grand Prix-zege kunnen boeken in 2024. De onttroning van Red Bull is echter geenszins een zekerheidje en hangt af van in hoeverre de concurrentie de druk kan opvoeren gedurende het seizoen.

Ontwikkeling McLaren MCL60

De ontwikkeling van de MCL60 werd grotendeels geïntroduceerd in Groot-Brittannië en vervolgens doorgezet in Singapore en Japan. Op Suzuka werd een pakket gebruikt die veelal leek op de RB19. Dat was te zien aan de bargeboards, de voorrand van de vloer, het wijdere kanaal tussen de sidepods en de vloer en de zijrand van de vloer.

			© Paolo Filisetti
	© Paolo Filisetti

Vloer van de Mercedes W14 in Austin

In Austin introduceerde Mercedes de laatste update van het seizoen. Het profiel van de vloer werd anders bevestigd ter hoogte van het uitbreidingsgebied. De vorm van de bargeboards was ook nieuw en gebaseerd op die van de RB19.

			© Paolo Filisetti
	© Paolo Filisetti

Laatste evolutie vloer Ferrari SF23

De laatste herziening van de vloer werd geïntroduceerd op Suzuka en gekenmerkt door een voorwaartse verlenging van de geleiders onder de vloer. Daarnaast had de vloer een andere vorm in het gebied voor de achterwielen bij de doorvoer van de diffuser. Alle wijzigingen zijn duidelijk gebaseerd op de RB19.

			© Paolo Filisetti
	© Paolo Filisetti

Unibet heeft een super stunt! Win 50x jouw inzet bij een zege van Verstappen, Norris of Piastri in België. Welke coureur zal er zegevieren?

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
GP België Verstappen en Perez op de bon geslingerd na eerste vrije training