Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Formule 1 2020

Coronapandemie: Welke opties rest de Formule 1?

De Grand Prix van Australië is afgelast en de daarop volgende races in Bahrein en Vietnam eveneens. China viel al eerder af. Zandvoort zit in de gevarenzone, Barcelona en Monte Carlo eveneens. Hoe krijgt de FIA de Formule 1 weer het circuit op? RacingNews365 zet de opties op een rij.

Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Races zonder publiek:
Geen fijn idee, maar in beginsel is het mogelijk de Grands Prix te verrijden voor lege tribunes, zoals inmiddels ook al enkele grote voetbalwedstrijden zonder toeschouwers zijn afgewerkt. Maar ja, wat als er onverhoeds F1-personeel besmet blijkt, zoals in Melbourne? Dingetje…

Voor: we rijden tenminste (als het goed is).
Tegen:
sfeerloze boel.

Seizoenstart in de zomer:

Uithuilen, afwachten en beginnen in Bakoe. Jaaaa, aftrappen in Azerbeidzjan, hoe leuk is dat? Niet echt, hoewel, we beginnen net als in Melbourne in een flinke stad. Dat dan weer wel. Het valt wel te hopen dat tegen die tijd, zondag 7 juni, de corona-pandemie is uitgewoed. Garanties zijn er niet. De zomerstop kan worden benut om bijvoorbeeld Zandvoort, Barcelona en Monaco in te halen. Om maar een paar races te noemen. Afsluiten in Sjanghai en Hanoi?

Voor
: de pandemie is achter de rug.
Tegen
: Eh … is de pandemie achter de rug?

Door naar 2021, versie 1:

Nauwelijks voorstelbaar, maar we mogen het op voorhand niet uitsluiten. Als de corona-pandemie niet te bedwingen valt gaat de Formule 1 geheid een jaar op slot. Wat dat betekent voor de sport is nu nog nauwelijks in te schatten, maar miljoenen, nee, miljarden gaan door het putje. Voordeel: de teams kunnen zich volledig storten op de nieuwe auto’s, die volgens nieuwe technische regelementen ontwikkeld moeten worden voor 2021.

Voor
: geen enkel gezondheidsrisico.
Tegen: miljoenenstrop zonder weerga.

Door naar 2021, versie 2:

Zie als hierboven, maar dan net even anders. 2021 wordt het nieuwe 2020. Huh? Nou, we doen net of 2021 2020 is. Kortom: we stellen het nieuwe reglement een jaartje uit en werken in 2021 met de auto’s van 2020. Om vervolgens in 2022 aan de start te verschijnen met de auto’s die we al op de plank hadden voor 2021. Hoeven we de bolides van dit jaar in ieder geval niet weg te kieperen. Spaart dan toch weer aardig wat centjes uit! Bent u daar nog?

Voor
: De auto’s van dit jaar hoeven niet op de schroothoop, jaar extra voor nieuwe regels.
Tegen
: Nog altijd een miljoenenstrop.

Onze tip
: die seizoenstart in de zomer, beginnen in Bakoe, klinkt ons nog het beste in de oren, maar dan wel ook met een Zandvoortse GP in augustus. Lekker nostalgisch, net als in de jaren ’80!

In de nieuwe F1-podcast van RacingNews365 blikken gastheer Thomas van Groningen, autocoureur Tom Coronel en Formule 1-journalist Ruud Dimmers vooruit op het gevecht Max Verstappen vs. Lewis Hamilton.

7 reacties