Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 BOT + 3.658
  • 3 VER + 4.696
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
  • 1 HAM LAP 78
  • 2 VET + 2.602
  • 3 BOT + 3.162
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VET + 3.658
  • 3 LEC + 4.696
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 BOT + 18.056
  • 3 LEC + 18.985
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 LEC + 2.724
  • 3 BOT + 18.960
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 BOT + 24.928
  • 3 LEC + 30.117
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
  • 1 VER LAP 64
  • 2 VET + 7.333
  • 3 KVY + 8.305
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 17.796
  • 3 VET + 61.433
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
  • 1 LEC LAP 44
  • 2 HAM + 0.981
  • 3 BOT + 12.585
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
  • 1 LEC LAP 53
  • 2 BOT + 0.835
  • 3 HAM + 35.199
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
  • 1 VET LAP 61
  • 2 LEC + 2.641
  • 3 VER + 3.821
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 BOT + 3.829
  • 3 LEC + 5.212
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
  • 1 BOT LAP 52
  • 2 VET + 11.376
  • 3 HAM + 11.786
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 VET + 1.766
  • 3 BOT + 3.553
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
  • 1 BOT LAP 56
  • 2 HAM + 4.148
  • 3 VER + 5.002
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
  • 1 VER LAP 71
  • 2 GAS + 6.077
  • 3 SAI + 8.896
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Abu Dhabi
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 nieuws

Coronel: "Paul Ricard is een super circuit om op te racen"

Het Circuit Paul Ricard is bij de fans niet geliefd, maar coureurs kunnen zich er prima uitleven. Doordat het een atypische baan is, ligt er volop uitdaging voor de coureurs, aldus Tom Coronel.

Interview
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Tom Coronel liet zich kritisch uit over de logistieke problemen rondom de Franse Grand Prix, maar is wel erg enthousiast over het racen op Paul Ricard.

"Het is een heel gaaf circuit om op te rijden. Het ligt boven op de heuvels en het kent een unieke setting, met de dennenboompjes langs de baan. Het circuit staat bekend vanwege de mistral wind, waardoor de bomen zelfs schuin een kant op groeien. Door de mistral waait het er altijd!", laat Coronel aan RacingNews365 weten.

"Het is lastiger om je rempunt te vinden, je hebt normaal meer aanknopingspunten op een circuit. Paul Ricard is anders, het is alsof je een andere film kijkt. Als coureur zijnde is dat wel leuk, omdat het een keer een ander type baan is. Circuits als Silverstone en Hockenheim die kunnen we inmiddels dromen."

Op Paul Ricard staan de muren erg ver weg en de rood-blauwe uitloopstroken zorgen voor veel kritiek bij de fans. Als coureur moet je erg je best doen om ook maar iets te raken, maar juist dat maakt het circuit volgens Coronel ook bijzonder.

"Het is moeilijk om er te crashen, maar als coureur verlies je wel heel veel tijd als je buiten de baan gaat. Het circuit is zeker niet makkelijk, met een paar hele lange doordraaiers die erg lastig zijn en een paar snelle bochten die net wel of net niet volgas zijn. De gekleurde uitloopstroken om je heen zorgen voor een andere beleving."

"Als coureur kan je meer risico nemen, maar je verliest wel veel tijd als je buiten de baan terecht komt. Er zit namelijk een hele grove coating op de uitloopstroken, waardoor je direct naar de pits moet om nieuwe banden te halen. Het is anders dan een grindbak, want daar is het gelijk over. Hier ga je meer fouten zien, omdat je ook een foutje kan maken en coureurs daardoor meer de limiet op zoeken."

3 reacties