Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Coronel: "Paul Ricard is een super circuit om op te racen"

Het Circuit Paul Ricard is bij de fans niet geliefd, maar coureurs kunnen zich er prima uitleven. Doordat het een atypische baan is, ligt er volop uitdaging voor de coureurs, aldus Tom Coronel.

Tom Coronel liet zich kritisch uit over de logistieke problemen rondom de Franse Grand Prix , maar is wel erg enthousiast over het racen op Paul Ricard. "Het is een heel gaaf circuit om op te rijden. Het ligt boven op de heuvels en het kent een unieke setting, met de dennenboompjes langs de baan. Het circuit staat bekend vanwege de mistral wind, waardoor de bomen zelfs schuin een kant op groeien. Door de mistral waait het er altijd!", laat Coronel aan RacingNews365 weten. "Het is lastiger om je rempunt te vinden, je hebt normaal meer aanknopingspunten op een circuit. Paul Ricard is anders, het is alsof je een andere film kijkt. Als coureur zijnde is dat wel leuk, omdat het een keer een ander type baan is. Circuits als Silverstone en Hockenheim die kunnen we inmiddels dromen." Op Paul Ricard staan de muren erg ver weg en de rood-blauwe uitloopstroken zorgen voor veel kritiek bij de fans. Als coureur moet je erg je best doen om ook maar iets te raken, maar juist dat maakt het circuit volgens Coronel ook bijzonder. "Het is moeilijk om er te crashen, maar als coureur verlies je wel heel veel tijd als je buiten de baan gaat. Het circuit is zeker niet makkelijk, met een paar hele lange doordraaiers die erg lastig zijn en een paar snelle bochten die net wel of net niet volgas zijn. De gekleurde uitloopstroken om je heen zorgen voor een andere beleving." "Als coureur kan je meer risico nemen, maar je verliest wel veel tijd als je buiten de baan terecht komt. Er zit namelijk een hele grove coating op de uitloopstroken, waardoor je direct naar de pits moet om nieuwe banden te halen. Het is anders dan een grindbak, want daar is het gelijk over. Hier ga je meer fouten zien, omdat je ook een foutje kan maken en coureurs daardoor meer de limiet op zoeken."

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"