Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Dakar Rally nieuws 2025

Coronel zwaar in de problemen tijdens Dakar: "Alles is losgerammeld"

Tim en Tom Coronel hebben grote problemen gekend in de derde etappe van de Dakar Rally. De stuurkolom en versnellingsbak van de Century werkten niet naar behoren, met veel tijdsverlies en een 39e plaats tot gevolg.

Coronel
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Coronel Dakar Team

Het is tot nu toe nog niet de Dakar Rally van Tim en Tom Coronel. Qua snelheid zitten de broers er goed bij, maar de betrouwbaarheid laat regelmatig te wensen over. Zo ook in de derde etappe, want de stuurkolom van de Century schoot vroeg los. Tim en Tom liepen daarom veel tijdsverlies op, terwijl de versnellingsbak later ook kuren begon te vertonen. Meer dan de 39e plaats zat er niet in. Tom doet zijn verhaal vanuit Saoedi-Arabië.

"Ik denk dat we goed van start gingen", vertelt Tom tegenover RacingNews365. "We hadden er al vier of vijf te pakken met een heel mooi ritme. Maar in één keer voelde Tim rare bewegingen aan zijn stuur, net alsof iemand er tegenaan tikt. Uiteindelijk werd het steeds erger, dus zijn we gestopt. Het bleek dat het stuurhuis loszat aan het frame, daarom moest de bodemplaat onder de auto vandaan. Anders kan je er niet bij, dus dat duurde natuurlijk even. Het gaat om een goede tien bouten en uiteindelijk was het heel moeilijk om erbij te komen en vast te zetten. Uiteindelijk is dat wel gelukt. We hebben ook niet alle bouten van de bodemplaat teruggezet, want dat kostte te veel tijd."

Daar hielden de problemen echter niet op. "Uiteindelijk zijn we weer gaan rijden, maar het hele parcours is dan naar de knoppen gereden. Dan krijg je hele diepe paden, alles is helemaal kapotgereden door de vrachtauto's. Je rijdt immers helemaal achteraan. Dat is echt zwaar balen. Daarna begon de versnellingsbak kuren te vertonen en heel raar te doen. We zeiden: 'we brengen dat ding lekker naar huis en doen lekker normaal'. Die twee plaatsjes meer of minder gaan ons niets meer brengen. Verder best wel goed. Het waren allemaal snelle paden en heel veel rotsen. Van de 320 kilometer zaten er 200 bij over rotsen. Het was één grote beukzone, dus alles is losgerammeld. Dat is ook wat er bij het stuurhuis gebeurde. Voor de rest hele lange rechte stukken, maar wij konden geen gas geven. We wilden zo min mogelijk schakelen. Navigeren ging wel helemaal goed. Ander tempo, dus dan is het ook wat makkelijker."

Tom verlegt de focus naar de komende dagen. "Het is wat het is. Woensdag begint de marathonetappe en ik denk dat die heel belangrijk is, maar de jongens hebben vanavond veel werk. De versnellingsbak moet er onderuit en er moeten wat dingen vastgezet worden. Het zal een hele lange nacht worden voor hen, maar de auto moet geprepareerd worden. Het was weer een mooi avontuur, laat ik het maar zo zeggen." 

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Michael Schumacher gaf waardevolle adviezen aan Max Verstappen