Een elfde plek is het beste resultaat van Williams-coureur Logan Sargeant dit seizoen. De Amerikaan beleeft een kleurloos debuut in de Formule 1. Hoewel, kleurloos... Hij haalt regelmatig het nieuws, maar dan op een minder fraaie manier. Sinds de zomerstop heeft de coureur verschillende crashes veroorzaakt en daarmee zijn team Williams in een lastig parket gebracht. Hij heeft al voor 3,9 miljoen dollar aan schade gereden (kosten voor de motor niet meegerekend), meer dan welke F1-coureur dan ook dit seizoen. Afgelopen weekend kwam er een nieuwe DNF achter zijn naam. Bij de GP van Japan moest Sargeant al vanuit de pits starten, nadat hij tijdens de kwalificatie crashte in Q1. De monteurs moesten de wagen helemaal opnieuw opbouwen rondom een reserve chassis. Hierdoor kreeg Sargeant ook nog eens 10 seconden tijdstraf omdat Williams zodoende een derde auto inzette. Nog meer schade aan de wagen door crashes kan er voor zorgen dat Sargeant ook achterblijft qua specificaties van de wagen. Het team kan nu al geen nieuwe voorvleugel meer ophoesten, meldt Dave Robson, verantwoordelijk voor de prestaties van de wagens bij Williams. "Tot op zekere hoogte moeten we genoegen nemen met oudere specificaties specificaties. Voor alle onderdelen is het met een lange levertijd en het moeten verschepen ervan naar de overzeese races eigenlijk te laat om nu nog nieuwe te maken. Zelf als je de tijd en het geld had om het te doen", zegt Robson tegen Autosport.com . Of de extra onderdelen die Sargeant die afgelopen tijd nodig heeft gehad, zorgen voor een domino-effect als het gaat over het ontwikkelingsbudget voor 2024? "Het heeft waarschijnlijk niet veel invloed op volgend jaar, want ik denk dat we uiteindelijk genoeg onderdelen hebben. Het wordt gewoon een logistieke uitdaging. Hoeveel onderdelen willen we daadwerkelijk verschepen naar het circuit? Wat sturen we door naar de volgende race? Wat sturen we terug naar de fabriek in Groot-Brittannië?" "Ik denk echter niet dat er al te veel paniek is. We moeten dat chassis laten repareren, wat tijd zal kosten in de fabriek. Maar voor de rest hebben we genoeg (oudere) onderdelen om door te kunnen gaan."
Meest gelezen