Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
  • 1 OCO LAP 70
  • 2 HAM + 2.736
  • 3 SAI + 15.018
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
  • 1 VER LAP 1
  • 2 RUS
  • 3 HAM
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
  • 1 VER LAP 72
  • 2 HAM + 20.932
  • 3 BOT + 56.460
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
  • 1 RIC LAP 53
  • 2 NOR + 1.747
  • 3 BOT + 4.921
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 VER + 53.271
  • 3 SAI + 62.475
ita
tur
vr 08 okt - zo 10 okt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 VER + 14.584
  • 3 PER + 33.471
rus
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
  • 1 VER LAP 56
  • 2 HAM + 1.333
  • 3 PER + 42.223
tur
mex
vr 05 nov - zo 07 nov
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 16.555
  • 3 PER + 17.752
usa
bra
vr 12 nov - zo 14 nov
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 VER + 10.496
  • 3 BOT + 13.576
mex
qat
vr 19 nov - zo 21 nov
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 VER + 25.743
  • 3 ALO + 59.457
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec

Tweede vrije training

  • 1 HAM 1:29.018
  • 2 BOT 1:29.079
  • 3 GAS 1:29.099
VT3 za 04 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
qat
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
sau Uitslag VT2
sau Saoedi-Arabië
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Max Verstappen

'Daarom kreeg Verstappen wél een straf en Hamilton niet'

Na de Grand Prix van Bahrein ging het niet over het prachtige gevecht tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton, maar vooral over het feit dat de wedstrijdleiding in de ogen van velen met twee maten mat. F1-journalist Dieter Rencken hinkt in die kwestie op twee gedachten.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool / Getty Images

"Dat was erg verwarrend", zo oppert F1-journalist Dieter Rencken in de nieuwe podcast van de Engelstalige versie van RacingNews365. In zekere zin kan hij de gedachtegang van de FIA-wedstrijdleiding goed volgen. "Maar we moeten het ook in het grote geheel zien en opmerken dat Lewis Hamilton misschien wel tijdwinst boekte (door herhaaldelijk buiten de baan te gaan, red.), maar geen positiewinst. Dat was in geval van Max Verstappen wel zo toen hij buiten de baan ging."

"Max had de inhaalactie denk ik nooit kunnen voltooien zonder wijd te gaan in dat opzicht was het terecht dat hij die positie moest teruggeven."

Echter, het had de wedstrijdleiding volgens de zeer ervaren Rencken gesierd als ze ook Hamilton eerder al hadden gesommeerd de track limits te respecteren: "Ze hadden eerder moeten zeggen 'hey, je gaat hier over de schreef. Als je niet binnen de lijntjes kleurt, krijg je een waarschuwing en in een later stadium misschien de zwarte vlag'. Dat is met name waar de verwarring vandaan komt."

Als podcast-host Thomas Maher suggereert dat er sprake was van tegenstrijdigheid in de besluitvorming van de FIA, is Rencken het daar slechts deels meer eens. De wedstrijdleiding kondigde voor de race immers aan verminderd te letten op track limits, maar tegelijkertijd staat in de reglementen beschreven dat een coureur te allen tijde zijn best moet doen om binnen de lijntjes te kleuren. Doen ze dat niet, dan resulteert dat in een blijvend voordeel van tijdwinst, toch?

"Tijdwinst is natuurlijk een voordeel", aldus Rencken. "Maar als het er niet voor zorgt dat je er daadwerkelijk iemand mee passeert, dan niet", klinkt het cryptisch. "Het is een beetje een grijs gebied. Als Hamilton er ronde na ronde een halve seconde mee zou hebben gewonnen, wat hem direct in staat zou hebben gesteld Verstappen te passeren, dan kun je spreken over een blijvend voordeel."

"In dit geval kon je dat zo zwart-wit niet stellen. Laten we ook niet vergeten dat we te maken hadden met verschillende strategieën die voor positiewisselingen zorgden. Dat maakte dat 'het blijvende voordeel' moeilijk viel te definiëren in het geval van Hamilton."

De nieuwe Engelstalige F1-podcast van RacingNews365.com luister je hier. Met de zeer ervaren F1-journalist Dieter Rencken en Thomas Maher.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Bahrein 2021

Het laatste nieuws over de Grand Prix van Bahrein, direct vanaf het Bahrain International Circuit.

47 reacties

x
Red Bull Racing Horner ziet vies spelletje bij Mercedes