De Grand Prix van Australië was de eerste échte krachtmeting van het Formule 1-seizoen. Dat het regende, zorgde ervoor dat iedereen meteen kon zien welke teams het goed voor elkaar hebben. Je kan immers niet voor de zege strijden als je de aerodynamica en mechanische grip niet op orde hebt. Het stratencircuit van Melbourne was snel en glad tegelijk.
Het is vast geen verrassing dat McLaren momenteel over de snelste auto beschikt. Het verschil met de rest is wel bijzonder, want Red Bull, Mercedes én Ferrari komen totaal niet in de buurt. Wie naar de data kijkt, ziet namelijk een schokkend verschil. Max Verstappen is het beste voorbeeld, aangezien hij in de openingsfase de McLarens splitte en leider Norris trachtte te volgen.
Verstappen kwam alleen van een koude kermis thuis. De wereldkampioen legde het qua bandenslijtage en tempo enorm af ten opzichte van McLaren en moest halverwege veel tijd toegeven. Verstappen is over de gehele race gemiddeld 6 tienden per ronde langzamer dan Norris, die het lijstje logischerwijs topt. De intermediates van Verstappen gingen er veel sneller aan, waardoor na acht tot tien ronden het verval enorm was.
Het tempo van de Mercedessen en Ferrari's is echter nog veel schokkender. George Russell heeft veel in vrije lucht gereden en is maar liefst 1.2 seconde per ronde langzamer dan Norris. De Mercedes-coureur profiteerde van het foutje van Oscar Piastri en eindigde op het podium, maar was totaal niet in staat om McLaren en Verstappen het vuur aan de schenen te leggen. En ook Charles Leclerc en Lewis Hamilton moeten, weliswaar met verkeer, respectievelijk 1.7 seconde en 2.3 seconden toegeven.
Bekijk hieronder de gemiddelde rondetijden. De tekst gaat daarna verder. Let op: dit betreft niet bij voorbaat de pure snelheid van de auto's. Verkeer speelt een rol in rondetijd.
Bandenslijtage
De stelling over bandenslijtage wordt ook bevestigd als er naar het verval in rondetijden wordt gekeken. Verstappen kon Norris namelijk redelijk matchen qua snelste tijden, maar valt veel verder terug. Waar Norris al zijn tijden gemiddeld binnen één tot anderhalve seconde houdt, valt Verstappen vanuit ronden in de 1:29 terug naar ronden in de 1:31. Ook Piastri is vele malen stabieler dan Verstappen, ware het niet dat ook hij Norris niet kan bijbenen. Zijn spin en terugval heeft daar natuurlijk ook mee te maken.
Voor de concurrentie van McLaren is er dan ook veel werk aan de winkel. Het team uit Woking heeft de lijn van 2024 doorgezet met een nog veel betere auto, terwijl Red Bull, Mercedes en Ferrari die stap in de verste verte niet hebben gezet. Misschien is Ferrari nog wel de grootste tegenvaller, want over de hele race komt zelfs Alex Albon in de buurt met zijn Williams. De Britse Thai eindigde op de vijfde plaats.
Tot slot moet Kimi Antonelli nog even worden benoemd. De jongeling stormde vanaf P16 knap naar de vierde plaats en is in de data de zesde coureur van het veld. Het is een ontzettend knappe prestatie van Antonelli, als je je ook bedenkt dat hij lange tijd vast zat achter langzamere auto's. Zodra Antonelli over vrije lucht beschikte, kon hij het tempo van de top van het veld aardig volgen. Het laat de potentie van het 18-jarige toptalent zien.
Bekijk hieronder het verschil in rondetijden per coureur.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!