De sprintkwalificatie voor de sprintrace in Brazilië was er één om snel te vergeten voor Max Verstappen. De 28-jarige Nederlander had al moeite om zich naar het laatste deel van de kwalificatie te rijden, want hij moest op de mediums in SQ2 genoegen nemen met de achtste tijd. In het laatste deel, op de zachte banden, ging het echter niet veel beter.
Verstappen kwam niet verder dan P6 en moet de sprintrace dus vanaf de derde startrij aanvangen. Zijn grote concurrenten in de strijd om de wereldtitel, Lando Norris en Oscar Piastri, starten vanaf de eerste en derde plaats, terwijl ook de beide Mercedessen en Fernando Alonso voor de Red Bull-coureur starten.
Het leidde dan ook tot de volgende conclusie van Verstappen. "Het was gewoon ruk! Het liep voor geen meter en ik had heel veel vibraties in de auto. Ik stuiterde alle kanten op en buiten dat had ik ook gewoon geen grip in de langzame bochten. Hij draait niet en ik heb geen tractie, dus dan houdt het wel op", zei Verstappen bij Viaplay.
Maar waar verloor Verstappen de tijd? Een simpele blik op de sectortijden leert ons dat sector twee het grote manco was. De tweede sector is het bochtige gedeelte op Interlagos, waarbij het veel op- en terugschakelen geblazen is. Het is dus duidelijk dat de Red Bull RB21 daar niet bij gebaad was. Adviseur Helmut Marko trok dan ook een passende, maar even pijnlijke conclusie bij Sky DE, toen hem werd gevraagd waar het aan ontbrak.
"Simpelweg grip. In sector één en drie zitten we er eigenlijk bij, maar in sector twee verliezen we vier tienden." Volgens de Oostenrijker is dat 'een eeuwigheid op zo'n kort circuit'.
Daar heeft Marko zeker gelijk in, maar zoomen we nog verder in op de data(zie hierboven), dan zien we dat Verstappen het grootste pak aan tijd verliest in de bochten 6 en 7, die tezamen een langer rechter doordraaier vormen.
De grafiek laat zien dat hij meer snelheid mee bocht zes in neemt, waarna hij buiten beeld een momentje moet hebben gehad, waardoor hij ook het momentum richting bocht acht volledig kwijt is. Van daar af pikt hij het momentum weer op en pareert hij wat de concurrenten doen, maar het leed is dan al geschied.
Het goede nieuws lijkt dan ook dat een foutje ten grondslag lag aan de slechte kwalificatietijd, al wordt dat foutje natuurlijk nog altijd ingegeven door de auto die niet doet wat Verstappen wil. Het probleem dat Verstappen aankaart, is er, maar als Verstappen eromheen weet te rijden, hoeft dat in rondetijd misschien niet alles uit te maken. Al laat de grafiek de bandenslijtage ten gevolge van een nukkige auto natuurlijk buiten beschouwing.
Dat gezegd hebbende: als het vandaag in Sao Paulo regent en we enkel natte sessies krijgen, dan houden deze theorieën geen stand en begint iedereen weer op nul.
Zet Verstappen zijn indrukwekkende reeks voort in Brazilië? Als de Nederlander op het podium finisht krijg je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 x jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel












Praat mee!