De eerste kwalificatie van het jaar zit erop en wat hebben we een spannende sessie gezien! Haast het gehele veld is competitief, met spannende twists tot gevolg. Zo leek Max Verstappen na de eerste runs in Q3 te kunnen wedijveren om poleposition, maar zag hij uiteindelijk de eerste startpositie aan zijn neus voorbijgaan. Lando Norris en Oscar Piastri persten er namelijk geweldige rondjes uit om McLaren de gehele eerste startrij te schenken. Het verschil met Verstappen? Vier tienden, een eeuwigheid in de Formule 1.
Maar hoe verloor Verstappen de strijd om poleposition? Dat zit hem met name in de banden, zo blijkt ook uit de data. Veel teams, waaronder Red Bull, hadden last van het feit dat het rubber te warm werd in de derde sector. De auto begint dan flink te glijden in de langzame bochten, waardoor je veel tijd verliest. Verstappen en Norris ontliepen elkaar nauwelijks in het ultieme rondje, tot die vermaledijde derde sector. Daar verliest Verstappen ineens vier tienden op zijn rivaal, iets wat ook op te maken viel uit zijn eerdere runs.
McLaren maakt dus gelijk haar reputatie als bandenfluisteraar waar in Melbourne. Natuurlijk betreft het een stratencircuit en zijn de krachtsverhoudingen ook na dit weekend nog niet helemaal duidelijk, maar Norris en Piastri sloegen een enorm gat naar de concurrentie. Overigens is Verstappen niet de enige die veel tijd verliest in de derde sector, want ook George Russell en de beide Ferrari's kunnen niet tippen aan de McLarens. Norris noteert een 32.1 in de derde sector, de rest minimaal een 32.4.
Ook qua setup zijn er interessante keuzes waar te nemen. Verstappen had immers de hoogste topsnelheid van iedereen in de kwalificatie, wat erop duidt dat Red Bull met minder downforce onderweg is dan McLaren. Norris en Piastri bungelden onderaan het lijstje. Of het gunstig is voor Verstappen op zondag, moet echter nog blijken. Er wordt heel wat regen voorspeld, waardoor mechanische grip en downforce een grotere rol gaan spelen. Verstappen tastte zelf ook in het duister over de race door zijn gebrek aan rondjes in de representatieve tweede vrije training.
Al met al heeft McLaren een flinke tik uitgedeeld aan de concurrentie. Waar Red Bull, Mercedes en Ferrari worstelen met het Pirelli-rubber, lachen Norris en Piastri in hun vuistje. De ontwikkelingen van McLaren werken voorlopig als de brandweer, waardoor het verschil in snelheid alleen maar groter is geworden. Het zal de concurrentie vast angst inboezemen, al kan het zondag in de regen allemaal weer anders zijn. De Formule 1 in 2025, het valt niet te voorspellen.
Bij winst van Verstappen of een andere favoriet in Australië, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!