Ferrari heeft een nieuwe, aangepaste vloer naar Bahrein meegenomen. Het is een ontwikkeling die aanvankelijk deel uitmaakte van een groter pakket dat gepland was voor Miami, maar nu dus al op de auto is gezet. Het is een zeer uitgebreide aanpassing in verschillende gebieden van de vloer, te beginnen bij de voorkant waar de verticale omleiders van de luchtstroom en het profiel van de externe barges zijn aangepast. Maar het gaat ook om het expansiegebied en de volumes van de Venturi-kanalen in het centrale deel.
Het smalste deel van de diffuser is ook ingrijpend aangepast en wordt nu gekenmerkt door een smaller, V-vormig en scherper randprofiel in vergelijking met de vorige gebogen versie. Dit zijn ingrijpende wijzigingen, die zeker tot doel hebben om de downforce te verhogen die door de vloer van de auto wordt gegenereerd, maar tegelijkertijd is het ook het doel om het werkvenster van de SF-25 te vergroten.
De omvang van de wijzigingen maakt duidelijk dat dit pakket niet in korte tijd tot stand is gekomen. De ontstaansgeschiedenis gaat daarbij terug tot direct na de wintertests, zoals sommige bronnen bevestigen. En het is niet alleen het werk van de aerodynamica-afdeling van Ferrari, maar ook van de voertuigdynamica-afdeling.
Tekst loopt verder onder de foto.
Geen wonderoplossing
De afgetopte prestaties tijdens de eerste races van Ferrari zijn in feite het resultaat van de onvolmaakte integratie tussen het aerodynamische concept, in specifieke omstandigheden, en de dynamica van de auto. In de praktijk pasten het aerodynamische deel en de voertuigdynamica alleen onder bepaalde randvoorwaarden perfect bij elkaar. Bovendien communiceerden ze dan niet met elkaar in het geval van een hogere rijhoogte.
De nieuwe vloer heeft, in de praktijk en wat betreft de aerodynamische verschijnselen onder de auto, de neiging om te variëren met het centrum van de aerodynamische druk en het dichter bij het massamiddelpunt van de auto te brengen. Dit werk omvat het genereren van verschillende belastingen, afhankelijk van de specifieke secties van de vloer. Het is zo ontworpen, om terugslagverschijnselen van de uitgaande druk te voorkomen, die de extractie van de luchtstroom onder de auto deels teniet deden.
Lewis Hamilton zei al dat hij geen wonderoplossing verwachtte, maar dat het eerder een concrete verbetering was. Daardoor zou de performance van de SF-25 dichter bij die van de auto's van Mercedes en McLaren kunnen worden gebracht.
Bij winst van Verstappen, Piastri, Norris of een andere favoriet in Saoedi-Arabië, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!