Vraag Pirelli wat de snelste pitstopstrategie voor de Grand Prix van Brazilië is en de Italiaanse fabrikant vertelt je dat dat een tweestopper is. Op papier zou een start op medium banden, gevolgd door twee stints op de harde banden het snelst zijn, zeker ook omdat de slijtage van de banden wat hoger uitviel dan gedacht. De op één na snelste stop zou eveneens een tweestopper zijn, waarbij de laatste stint op medium banden wordt verreden in plaats van op harde banden. Kijken we naar de setjes die de verschillende coureurs nog over hebben, dan zien we dat alle toppers beide strategieën kunnen volgen. De kans is groot dat ze de strategie van de eerste stint af laten hangen. Als de slijtage meevalt, dan kunnen ze ervoor kiezen de derde stint ook op medium banden te rijden.
Grote vraag is of Max Verstappen en Lewis Hamilton elkaar tegen gaan komen tijdens de race. Verstappen start als tweede en Hamilton als tiende, maar we hebben op zaterdag kunnen zien dat Hamilton als een warm mes door de boter zich op kan werken naar voren. Voordeel voor Red Bull zou zijn dat er wat warmer weer wordt verwacht. De Red Bull gedijt daar nu eenmaal wat beter onder. Maar op het moment dat de Mercedes en de Red Bull zij aan zij gaan op het rechte stuk, dan lijkt Red Bull door de overspeed van Mercedes weinig in de melk te brokkelen te hebben. Dan kan je Perez wel naar voren willen schuiven als afstopper, maar moet je vrezen dat hij niet de wapens heeft op zich te verdedigen ten opzichte van een oprukkende Mercedes. Bovendien hebben we Perez gisteren niet zo goed zijn rijden als in enkele van de voorgaande races. Voor Red Bull is het belangrijk dat Verstappen rap voorbij komt aan Valtteri Bottas, iets waar hij gisteren niet in slaagde. Doet hij dat niet, kan Bottas als afstopper fungeren, om zo Hamilton dichterbij te krijgen.
Meest gelezen