Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Red Bull Racing

De kleine updates die Red Bull in Monaco naar de overwinning hielpen

Red Bull had in Monaco een aantal kleine updates meegenomen die Sergio Perez tijdens de race mede naar de overwinning hielpen. Paolo Filisetti, technisch F1-analist voor RacingNews365, legt uit.

In de Formule 1 kunnen de kleinste updates toch de grootste invloed hebben en na de GP van Monaco, die door Sergio Perez winnend werd afgesloten, verdient de RB18 van Red Bull daarom extra aandacht.

De Mexicaanse coureur begon vanaf de derde startplek, maar wist deze tijdens de race in Monte Carlo, die begon in natte en eindigde in droge omstandigheden, om te zetten in een overwinning.

De pace van de twee topteams zat het hele weekend zeer dicht op elkaar, ook al wist Ferrari tijdens de kwalificatie de gehele eerste startrij te veroveren.

Er waren enkele kleine upgrades te spotten op de RB18, die Perez op weg naar zijn overwinning - de vierde achtereenvolgende zege voor Red Bull - vooruit hielpen.

Meerdere updates

Een van de veranderingen aan de RB18 in Monaco was een kleine aanpassing aan de luchtinlaten van de voorremmen, die een net wat andere opening kregen dan voorheen. In Monaco krijgen de remmen het niet heel zwaar te verduren en zo wordt erop toegezien dat de remmen niet teveel afkoelen en ze juist op arbeidstemperatuur blijven,

In het binnenste deel van de remtrommel is daarnaast een verticale sleuf koelingssleuf toegevoegd. Want hoewel de warmte nuttig is om de remmen op temperatuur te houden, wil je niet hebben dat die warmte via het wiel wordt afgegeven aan de banden. Daardoor zou de bandendruk minder goed gecontroleerd kunnen worden.

Ook waren er nieuwe koelingsopeningen te spotten bovenaan en aan de achterkant van de sidepods. Dit laatste werd eveneens gedaan omdat er op dit circuit minder koeling nodig is. En minder koeling zorgt voor minder drag, oftewel een snellere bolide.

In aanloop naar de GP in Monaco werd tot slot de omvang van de bovenste 'kieuwen' van de Red Bull gereduceerd, terwijl de afvoer van de hitte afkomstig van de krachtbron toch gegarandeerd kon worden door een soort lip die het team introduceerde aan de achterkant van de sidepod (zie de foto hierboven). Dankzij deze wijziging kon er meer warme lucht ontsnappen uit het onderste, achterste einde van de radiatoren, die diep in de zijkanten van de RB18 zijn geplaatst.

Ook interessant:

Red Bull mag haar handjes dichtknijpen met foutenfestival Ferrari

Ferrari leek zeker van winst, maar vergooide alles. Hoe kan dat? Dit en meer, waaronder ook de F1-kansen van De Vries, hoor je in deze nieuwe aflevering met Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk.

Technische Formule 1-analyses RN365 Nieuwsdossier

7 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Geen grote updates meer voor Verstappen en Perez