Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site (Plus)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Premium)
  • En nog veel meer…
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

De kleine updates die Red Bull in Monaco naar de overwinning hielpen

Red Bull had in Monaco een aantal kleine updates meegenomen die Sergio Perez tijdens de race mede naar de overwinning hielpen. Paolo Filisetti, technisch F1-analist voor RacingNews365, legt uit.

In de Formule 1 kunnen de kleinste updates toch de grootste invloed hebben en na de GP van Monaco, die door Sergio Perez winnend werd afgesloten, verdient de RB18 van Red Bull daarom extra aandacht.

De Mexicaanse coureur begon vanaf de derde startplek, maar wist deze tijdens de race in Monte Carlo, die begon in natte en eindigde in droge omstandigheden, om te zetten in een overwinning.

De pace van de twee topteams zat het hele weekend zeer dicht op elkaar, ook al wist Ferrari tijdens de kwalificatie de gehele eerste startrij te veroveren.

Er waren enkele kleine upgrades te spotten op de RB18, die Perez op weg naar zijn overwinning - de vierde achtereenvolgende zege voor Red Bull - vooruit hielpen.

Meerdere updates

Een van de veranderingen aan de RB18 in Monaco was een kleine aanpassing aan de luchtinlaten van de voorremmen, die een net wat andere opening kregen dan voorheen. In Monaco krijgen de remmen het niet heel zwaar te verduren en zo wordt erop toegezien dat de remmen niet teveel afkoelen en ze juist op arbeidstemperatuur blijven,

In het binnenste deel van de remtrommel is daarnaast een verticale sleuf koelingssleuf toegevoegd. Want hoewel de warmte nuttig is om de remmen op temperatuur te houden, wil je niet hebben dat die warmte via het wiel wordt afgegeven aan de banden. Daardoor zou de bandendruk minder goed gecontroleerd kunnen worden.

Ook waren er nieuwe koelingsopeningen te spotten bovenaan en aan de achterkant van de sidepods. Dit laatste werd eveneens gedaan omdat er op dit circuit minder koeling nodig is. En minder koeling zorgt voor minder drag, oftewel een snellere bolide.

In aanloop naar de GP in Monaco werd tot slot de omvang van de bovenste 'kieuwen' van de Red Bull gereduceerd, terwijl de afvoer van de hitte afkomstig van de krachtbron toch gegarandeerd kon worden door een soort lip die het team introduceerde aan de achterkant van de sidepod (zie de foto hierboven). Dankzij deze wijziging kon er meer warme lucht ontsnappen uit het onderste, achterste einde van de radiatoren, die diep in de zijkanten van de RB18 zijn geplaatst.

Ook interessant:

Red Bull mag haar handjes dichtknijpen met foutenfestival Ferrari

Ferrari leek zeker van winst, maar vergooide alles. Hoe kan dat? Dit en meer, waaronder ook de F1-kansen van De Vries, hoor je in deze nieuwe aflevering met Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk.

Mis niets van het F1-seizoen 2023 en zet de F1-kalender eenvoudig op jouw smartphone of PC

Download nu de F1-kalender
Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Technische Formule 1-analyses RN365 Nieuwsdossier

7 reacties

RN365 Special
'Red Bull-topontwerper Newey verrast met nieuwe bolide Verstappen'

De RB19 van Max Verstappen en Sergio Perez wordt op 3 februari onthuld. Red Bull heeft deze winter niet stilgezeten en de nieuwe bolide zal een maximale evolutie zijn van de RB18 waarmee Verstappen vorig jaar kampioen werd, zo schrijft onze technisch F1-analist Paolo Filisetti.

Lees meer
Viaplay
x
Foto's Dit is de nieuwe Williams-bolide uit alle hoeken