De Red Bull-bolides van Max Verstappen en Sergio Perez leken zich gedurende het Grand Prix-weekend niet goed thuis te voelen op het aangepaste Albert Park Street Circuit. Zoals we al vaker hebben uitgelegd, is de kracht van de Red Bull dat men veel downforce weet te genereren met de vloer, zonder dat dat ten koste gaat van de efficiënte op de rechte stukken. De low downforce -configuratie echter veroorzaakte boven alles problemen op het gebied van bandenmanagement en het opwarmen van de banden, zij het niet buitensporig. Het was duidelijk wel genoeg om te verliezen ten opzichte van Ferrari. Vanaf de eerste vrije trainingen hadden beide Red Bull-coureurs veel last van graining . Hierbij krijgen de banden opeens zo'n temperatuursoptater, in plaats van dat ze geleidelijk aan worden opgewarmd. Het neveneffect wordt nog eens geaccentueerd door het glijden van de auto, veroorzaakt door minder neerwaartse druk. Het fenomeen was overduidelijk in de race en had direct effect op de snelheid van zowel Verstappen als Perez.
Op het gebied van updates introduceerde Red Bull een nieuwe voorvleugel (zie tekening hierboven). Deze wordt gekenmerkt door nieuwe wing endplates die aan de bovenzijde ronder zijn dat voorheen in een poging de lucht effectiever rond de auto heen te sturen. Tevens zien we een nieuwe vin aan de endplates. Was dit voorheen slechts boogvormig, nu zien we er een S-vorm en is hij hoger geplaatst. Dat gezegd hebbende, is het ook belangrijk om de te benoemen dat de betrouwbaarheid dit seizoen met het bestaande pakket niet gegarandeerd is. Het is nog even afwachten of de problemen die opnieuw met de brandstoftoevoer te maken hebben of met de extreme designfilosofie van de auto. Twee DNF's in drie races is onacceptabel voor een team dat alles in het werk stelt een nieuwe wereldtitel te winnen. Het is nu van cruciaal belang dat de engineers in Milton Keynes het probleem vinden én oplossen voor de volgende race. Anders kan het sterke potentieel van deze auto weleens verloren gaan.
Meest gelezen