Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De vergeten drama's van het Formule 1-seizoen 1994

Deze week is het 25 jaar geleden dat zowel Roland Ratzenberger als Ayrton Senna om het leven kwam in wat door velen het ‘zwartste’ weekend uit de geschiedenis van de Formule 1 wordt genoemd. In het seizoen 1994 vonden er naast de twee dodelijke ongevallen echter nog een hoop incidenten plaats.

De ‘vergeten’ ongevallen van 1994 zouden stuk voor stuk zelf groots in het nieuws komen, mochten ze heden ten dage plaatsvinden. RacingNews365 belicht een dag na de sterfdatum van Senna de incidenten die tevens een gigantische impact zouden maken, ware het niet dat ze in het niets vielen bij het drama van Imola 1994.

Lehto breekt nekwervel in wintertest

Als vervanger van nestor Riccardo Patrese mag de Finse coureur Jyrki Järvilehto, die voor het pronuncerende gemak maar J.J. Lehto wordt genoemd, begin 1994 naast Michael Schumacher aanschuiven bij Benetton. Lehto doet het in de tests voorafgaande aan het jaar niet eens zo gek: hij weet bij de talentvolle Duitser, die dan nog kampioen moet worden, in de buurt te blijven. Op Silverstone (nog in de oude wagen van ’93) gaat het echter verschrikkelijk mis. In de razendsnelle rechterknik van Stowe vliegt Lehto op volle vaart de muur in. De Fin, dan 27 jaar oud, breekt door de hevigheid van de klap – en het gebrek aan een sinds 2003 verplicht HANS-systeem – zijn nek. Ondanks dat het ongeval medio januari plaatsvindt, ligt Lehto er tot eind april uit. Benetton roept haar testrijder als Lehto’s vervanger op. Zijn naam? Jos Verstappen.

Ook Alesi gaat er keihard af

Ooit afgevraagd waarom Nicola Larini de boeken in is gegaan als nummer twee van de Grand Prix van San Marino in 1994? De Italiaanse testrijder van Ferrari reed op Imola zijn tweede wedstrijd van het jaar. Larini werd voor de Grand Prix van de Pacific door zijn werkgever opgeroepen om de populaire Jean Alesi te vervangen. De Fransman mocht, evenals de zonet besproken Lehto, van geluk spreken nog te leven. Alesi vliegt tijdens een testsessie op het circuit van Mugello op hoge snelheid van het circuit, ter hoogte van de Arrabbiata-bocht. De Fransman breekt drie rugwervels en wordt groggy uit het wrak getild. Pas in Monaco, een paar weken na de dramatische gebeurtenissen in Imola, keert Alesi terug achter het stuur van zijn Ferrari.

Wendlinger wekenlang in coma

Het houdt niet op in het voorjaar van 1994, ook niet na de dodelijke ongevallen van Ratzenberger en Senna. Nog geen week nadat de eerstgenoemde is begraven, wordt er wederom een Formule 1-coureur in kritieke toestand naar het ziekenhuis afgevoerd. Sauber-rijder Karl Wendlinger, sinds 1991 in de Formule 1, klapt op topsnelheid in de muur bij het uitkomen van de tunnel in Monaco. De Oostenrijker smakt met de rechterzijkant van zijn wagen tegen de vangrails, waarop zijn nek een misselijkmakende zwieper maakt en zijn hoofd tegen een met water gevulde afzetting klapt. Wendlinger ligt twee weken in coma, voor hij mondjesmaat stapjes wat betreft revalidatie kan maken. De Oostenrijker probeert aan het einde van het jaar weer in zijn Sauber te rijden, maar tijdens een testsessie wordt duidelijk dat de getalenteerde coureur veel te veel pijn heeft. In 1995 keert Wendlinger voor een handvol wedstrijden terug, maar zijn oude zelf zal hij nooit meer worden. Na een trieste aftocht in de F1 zoekt Wendlinger zijn heil in de sportscar- en toerwagenwereld.

ckEBuTyUjJg

Lamy mist restant van seizoen

Sommigen denken bij het horen van de naam Pedro Lamy en het seizoen 1994 direct aan de startcrash in Imola die de Portugese coureur met Lehto beleefde en toegegeven, dat was een zware klapper, maar door de setting van het ongeluk niet zo zeer een vergeten ongeluk. Enkele weken later echter, vindt er een incident plaats dat door de overgrote meerderheid niet zo één, twee, drie wordt herinnerd. Tijdens een testsessie op het circuit van Silverstone, één dag voordat Lamy af zal reizen naar Barcelona om deel te nemen aan de Spaanse GP, gaat het helemaal mis voor de Portugees. Tussen de bochten Abbey en Bridge verliest Lamy de controle over zijn Lotus, waarop een gigantisch ongeluk volgt. De Lotus vliegt metershoog de lucht in, geraakt over de omheining en komt naast een tribune in een voetgangerstunnel tot stilstand. Teammaat Johnny Herbert, die achter Lamy rijdt, kan zijn ogen niet geloven en vreest het ergste. Lamy komt er genadig vanaf: hij breekt enkel zijn knieschijven en een dij. Het seizoen 1994 zit er voor hem echter wel op, medio 1995 keert hij terug bij Minardi.

Montermini’s nek kan het niet aan

Alsof het nog niet duidelijk is dat de wagens van begin 1994 letterlijk levensgevaarlijk zijn, vindt er tijdens het Spaanse GP-weekend – twee dagen na het ongeval van Lamy – nóg een misselijkmakend incident plaats. Ratzenbergers vervanger bij Simtek, Andrea Montermini, wil zich maar wat graag bewijzen tijdens de trainingen voor de Spaanse Grand Prix. De Italiaanse debutant weet dat hij heel behoorlijk voor de dag moet komen, wil hij de wagen überhaupt kwalificeren. Simtek-teammaat David Brabham zou later tegenover RacingNews365 verklaren dat Montermini eigenlijk veel te lang doorreed, tijdens een longrun op de zaterdagochtend. “Zijn nek kon de krachten niet meer aan”, vertelde de Australische teammaat van Montermini. De Italiaan zeilt bij de laatste rechterbocht op het circuit van Barcelona volgas de laatste bocht uit, waarop zijn Simtek via de grindbak op een bandenstapel uiteen spat. Montermini heeft ontzettend veel mazzel: hij breekt slechts een teen en verbrijzelt zijn hiel. In 1995 keert Montermini, zij het voor Pacific, terug op de grid.

Xumw9c5j-3A

In combinatie met het dramatische weekend in Imola, waar naast de dodelijke ongevallen van Ratzenberger en Senna en het startongeluk van Lehto en Lamy de wereld tevens wordt opgeschrikt door een heftige trainingscrash van Rubens Barrichello, besluit de FIA radicale stappen te nemen. Er worden meerdere veranderingen aan de wagens doorgevoerd, waarop het hoge aantal crashes afneemt.

Viaplay
x
Max "Wolff zei tegen Verstappen: 'Neem Marko mee naar Mercedes'"