Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Discussie over F1-straffen laait weer op na 'onsportief' gedrag

De één noemde de manier waarop Kevin Magnussen voor Haas F1 een treintje ophield om Nico Hulkenberg een veilige marge te bieden 'slim', anderen konden het moeilijk verkroppen en noemden het 'onsportief'. Het lijkt hoe dan ook nog een staartje te krijgen in de vorm van een discussie.

Magnussen Saudi 2024
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB Images

Kijken we naar de constructeursstand in de Formule 1 op dit moment, dan zien we Haas F1 op één punt staan. Dat punt pakte Nico Hulkenberg afgelopen weekend, doordat Kevin Magnussen nota bene na een 'illegale' inhaalactie een heel treintje achter zich langdurig ophield.

Één van die wagonnetjes was de Williams van Alexander Albon, die zijn bedenkingen heeft over de tactiek. Hij snapt dat teams een de vertragingstactiek toepassen, maar snapt niet dat Magnussen er in dit specifieke geval mee wegkwam na zijn overtreding. De 10 seconden tijdstraf die hij ervoor kreeg hinderde de Deen natuurlijk wel, maar diens teamgenoot Hulkenberg niet.

"Die actie met Yuki was wel een beetje sneaky. Je neemt een tijdstraf van 10 seconden voor lief en door dat te doen help je je teamgenoot indirect aan punten", zo laat de Brit optekenen tegenover onder andere RacingNews365.

Regel moet anders

De tien seconden straf voor het overschrijden van de track limits is nieuw. Voorheen was dat vijf seconden, maar in aanloop naar het weekend in Saoedi-Arabië werd duidelijk dat de FIA dat ging verhogen, om het zo tegen te gaan. De discussie over de strafmaat lijkt meteen nadat we het voor het eerst in de praktijk in zijn werk hebben gezien meteen weer op te laaien.

Albon vervolgt. "Waarom zou je met deze wetenschap die tactiek niet overal toepassen? Ik denk dat die 10 seconden niet juist is, maar dat de regel moet zijn dat je die positie teruggeeft en het daar dan bij laten."

Hij verduidelijkt dat hij vertragingstactiek dus niet verwerpt, maar vooral de manier waarop Magnussen zich in de positie manoeuvreerde om het te doen: "Ik denk dat ieder team de ene coureur op zou offeren als daar gegarandeerde punten voor de ander tegenover staan."

"Misschien dat de topteams daar voor passen, maar een middenveldteam, dat elke kans op punten aan moet grijpen, zou dat keer op keer weer doen. Misschien dat we dit (de actie van Magnussen, red.) nu vaker gaan zien om zo teamgenoten direct aan punten te helpen."

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Marko houdt rekening met vervelende 'verrassing' voor Max in China