De Mercedes van Lewis Hamilton kreeg flink wat te verduren toen Max Verstappen in de Grand Prix van Italië er met zijn Red Bull overheen reed. Hoewel men de schade nog aan het opnemen is, lijkt het allemaal nog mee te vallen. De schade is niet van dien aard dat men een onmiddellijke gridstraf riskeert.
In de gebruikelijke video-debrief van Mercedes geeft Trackside Engineering Director Andrew Shovlin wat de schade is aan de W12 van Hamilton: "Tussen het einde van de race en het vertrek vanaf het circuit hebben we wat tijd gehad om de schade op te nemen. De achtervleugel is behoorlijk gehavend, maar dat was ook al goed te zien aan de manier waarop die werd verbogen tijdens de crash."
"Er is wat oppervlakkige schade aan de vloer en wat kleiner vleugelwerk. De halo en de roll hoop (de absolute bovenkant van de auto, red.) hebben toch de meest forse klappen gekregen", vervolgt Shovlin, die aangeeft dat desondanks de motor waarschijnlijk gespaard is gebleven: "Een eerste snelle blik daarop deed ons vermoeden dat die in orde was."
"Als we terugkeren in de fabriek (wat op het moment van publicatie door Mercedes zeker het geval is, red.) zullen we de versnellingsbak nog uitgebreider onderzoeken. Maar zoals gezegd, de schade bleef grotendeels beperkt tot de halo en de roll hoop."
Overigens, als Mercedes zou ontdekken dat de versnellingsbak onherstelbare schade heeft geleden, dan is er alsnog niks aan de hand voor Mercedes. Een versnellingsbak moet volgens de regels zes Grands Prix meegaan, maar na een crash of uitvalbeurt mag je de versnellingsbak altijd straffeloos verwisselen.
Gevraagd naar de 'schade' die Hamilton zelf heeft geleden, geeft Shovlin aan dat Hamilton gelukkig in orde is: "Ik ben blij te kunnen melden dat Hamilton in orde is. Hij heeft een pijnlijke nek, maar op de foto's hebben we kunnen zien hoe ver zijn hoofd naar voren geduwd wordt. Hij heeft echter tijd om te herstellen en met zijn fysio Angela aan zijn zijde hopen we dat we hem topfit terug zullen zien in Rusland."
Bekijk de volledige video-debrief hieronder.
Ook interessant:
Max Verstappen had nooit een straf mogen krijgen
Verstappen en Hamilton die een nieuw hoofdstuk toevoegen aan hun rivaliteit. McLaren dat schittert op Monza als in de hoogtijdagen. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk hebben bijna te weinig tijd om alles te bespreken in de nieuwe F1-podcast van RacingNews365.
Hét abonnement voor de echte racefan. Sluit je ook aan bij de tofste F1-community!
Meld je direct aan