Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Dit mag Honda allemaal doen aan de kapotte motor van Verstappen tijdens de zomerstop

Het is even rustig in de Formule 1. We zitten inmiddels midden in de zomerstop en de meeste teamleden zullen met vakantie zijn. Maar, niet allemaal, want niet iedereen moet verplicht thuiszitten. Wat mogen de motorleveranciers allemaal wel en niet doen tijdens de zomerstop? Het antwoord: niet veel.

Na de Grand Prix van Hongarije gingen de teams nog even een paar dagen aan de slag om de wedstrijd te analyseren, of in Red Bulls geval de schade te inventariseren, voordat de verplichte zomerstop zijn intrede deed. Dit jaar zitten er 28 dagen tussen de twee races en moeten de teams en de motorleveranciers verplicht even rustig aan doen. De sportieve regels van de mondiale autosportbond schrijven namelijk het volgende voor: Alle deelnemers moeten tijdens juli en/of augustus in totaal veertien achtereenvolgende dagen de deuren van hun fabrieken sluiten. Dat geldt dus voor de deelnemende teams, maar ook voor de deelnemende motorleveranciers. Dat staat namelijk vermeld in het sportieve reglementenboek van de FIA. Artikel 21.12 luidt namelijk als volgt: Alle motorleveranciers moeten dezelfde shutdown periode aanhouden als de teams, tenzij ze vanwege lokale wetten een andere periode moeten sluiten. In dat geval mag er maximaal een week van de verplichte zomersluiting worden vervangen door die periode. Tijdens de zomerstop mogen de motorleveranciers of gelieerde partijen geen werkzaamheden uitvoeren. Om precies te zijn gaat het om de volgende dingen die verboden zijn voor de motorleveranciers of andere partijen die in opdracht van de motorleveranciers werken Elke activiteit van een werknemer, consultant of derde partij die te maken heeft met het design, de ontwikkeling of de productie (behalve werk dat op het circuit moet worden uitgevoerd ter voorbereiding op het evenement direct na de shutdown periode); Het gebruik maken van testbanken; Het gebruik maken van computers voor simulaties; Het produceren van onderdelen voor de motor, testonderdelen, auto-onderdelen of andere kleine onderdeeltjes (boutjes, moertjes en dat soort dingen); Het in elkaar zetten van motoren Al het werk aan de motoren van Verstappen en Perez zal Honda dus buiten de veertien dagen om moeten doen. De teams mogen wel reparaties uitvoeren aan de wagens tijdens de shutdown, maar voor de motorleveranciers zijn die er niet. Toch zijn er, zoals altijd, wat wat uitzonderingen op de regels. Deze zijn vastgelegd in artikel 21.13 van het sportieve regelboek. De volgende dingen mogen er in de motorfabrieken wel gebeuren tijdens de sluitingsperiode van veertien dagen. Het in elkaar zetten of onderhouden van motoren die gebruikt worden voor showauto's, maar geen productie van of onderhoud aan de huidige onderdelen; Werk aan de testbank of computerprogramma's, maar alleen onder het mom van onderhoud of veranderingen aan de faciliteiten; Activiteiten die helemaal niets met de Formule 1 te maken hebben. Daar moeten de motorleveranciers echter wel eerst schriftelijk toestemming voor vragen aan de FIA; En dus lijkt het erop dat er in Japan weinig te doen is en Toyoharu Tanabe en consorten echt goed kunnen genieten van hun twee vrije weken. Alhoewel... met de zwaar gehavende motoren van Max Verstappen en Sergio Perez in het achterhoofd, zal men misschien net wat minder lekker slapen dan tijdens een andere vakantieperiode.

x
Gridstraf Verstappen op randje gridstraf na opmerkelijke wissel