Over de vraag wat de beste auto was waarin hij ooit gereden heeft hoeft Rubens Barrichello niet lang na te denken. "De Ferrari's uit 2002 en 2004. Die waren precies zoals het team voorspeld had op basis van data uit de windtunnel. Het team zei dat de auto 'x' seconde sneller zou zijn en dat klopte ook. Vaak zie je dat teams de weg kwijtraken in de data en daar de mist in gaan." Barrichello vertelt enthousiast in de podcast Rusty's Garage over zijn kennismaking met deze auto's. "Het was echt geweldig. Ik reed de auto voor het eerst op Mugello en het team voorspelde mij hoe de auto zou rijden en reageren. Dat was echt perfect. We wisten ook de tijden te rijden die men gecalculeerd had. De auto was gewoon anderhalve seconde per ronde sneller dan het jaar daarvoor! Toen wisten we ook direct wat voor seizoen het zou worden." In beide jaren was de Ferrari zeer dominant en wist Michael Schumacher de wereldtitel te veroveren voor Rubens Barrichello. Het team won daarnaast met grote overmacht het constructeurskampioenschap. De derde auto waarover Barrichello lyrisch is, is de Brawn GP uit 2009. Teambaas Ross Brawn belde hem op een zeer gunstig moment, omdat de carrière van de Braziliaan over leek, nadat Honda de stekker uit het F1-project trok eind 2008. "Mijn vrienden vroegen me al wat ik zou gaan doen en of ik mijn laatste race had gereden. Ik had altijd het voorgevoel dat ik in 2009 in de Formule 1 zou racen en dat kwam ook uit." "Ross belde me dat ik onderdeel uit zou maken van Brawn GP. Het contract was verre van optimaal - het was een overeenkomst die steeds per vier races verlengd zou worden. Ik zei direct ja en Ross vertelde me naderhand dat ik de beste optie was die hij in zijn gehele carrière had gehad." "De 2009 Brawn was een geweldige auto. Als ik die vergelijk met de Williams' van 2010 en 2011, dan zou de Brawn deze Williams' verslagen hebben.
Meest gelezen