Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Dit was de schade aan de Red Bull-bolide van Verstappen na zijn crash

Max Verstappen leek in aanloop naar de Grand Prix van Hongarije zijn eigen glazen in te gooien, maar uiteindelijk wisten zijn geweldige monteurs hem daarvoor te behoeden. Wat was er eigenlijk allemaal mis met de RB16 van de Nederlander na zijn crash op weg naar de grid?

Het was glibberen en glijden geblazen toen de coureurs zich in aanloop naar de Grand Prix van Hongarije vanuit de pitstraat naar de startgrid verplaatsten. Max Verstappen nam alvast een voorproefje op de race en testte op de Hungaroring de griplevels. Het kwam hem duur te staan. Nadat hij al meerdere keren het randje op had gezocht, gleed hij in bocht twaalf van het circuit af in de bandenstapel. De voorkant van zijn Red Bull RB16 was zwaar gehavend, en Max Verstappen dacht, zo gaf hij later toe, dat zijn race al voorbij was. Zo leek Red Bull van de regen in de drup te geraken. Na de waardeloze kwalificatie kon dit er nog wel bovenop. In plaats van naar de pitstraat terug te rijden liet Red Bull de Nederlander echter toch naar de achterkant van de grid rijden, waar zijn monteurs hem opwachtten om de schade te peilen. "Hij deed er alles aan om ervoor te zorgen dat hij crashte. Hij verloor de auto die ronde al drie keer eerder bijna", zo grapte Christian Horner achteraf, in de wetenschap dat zijn stercoureur op een of andere manier toch een tweede plaats had veroverd. Want toen de monteurs de schade peilden, bleek deze niet mals. De track rod (nummer 1 op de afbeelding hieronder) en de pull rod (2) van de wagen bleken gesneuveld te zijn na de schuiver van Verstappen. De track rod is het onderdeel wat het stuursysteem verbindt met de banden, terwijl de push rod de ophanging verbindt met het bovenste deel van het chassis.

Deze zijn relatief snel te maken, maar om de auto een kwartier tijd gereed te krijgen voor het begin van de race leek onmogelijk. Het geluk van Verstappen was echter dat de bovenste en onderste wishbones (3) van de bolide intact waren gebleven, zo leek op het eerste oog. Ook het stuurhuis had geen schade opgelopen. Als dat wel het geval was geweest, dan was het einde verhaal geweest. Met behulp van röntgenfoto's kon Red Bull haar vermoedens bevestigen, waarna de monteurs hun strijd tegen de klok begonnen om de track rod en pull rod van de wielophanging van de Nederlander te vervangen. De beelden van de Red Bull-engineers waren prachtig. Meerdere mannen die met een meesterklus bezig waren, terwijl ze door de hoofdmonteur werden aangestuurd. Wonder boven wonder lukte het om binnen ongeveer twaalf minuten de twee onderdelen te vervangen. Met nog 25 seconden over totdat de wielen volgens de regels op de wagen moesten zitten, was de RB16 weer 'als nieuw', zoals Verstappen zijn bolide na afloop van de race beschreef. De vrees bij Red Bull was niet helemaal weg toen de race begon, zo gaf Horner na de race toe. "Je houdt in het achterhoofd altijd rekening met iets wat je mogelijk over het hoofd hebt gezien, wat wel verontrustend is. Hoe zat het na de crash met de onderdelen die we in die korte tijd niet hebben controleren?" Ook heeft de ophanging van een Formule 1-wagen veel invloed op de downforce en griplevels, maar ook op dat gebied leek Red Bull goed te zijn weggekomen. Al die vrees was dus uiteindelijk niet nodig. Max Verstappen toonde zich mentaal weerbaar, nadat hij even daarvoor nog met het schaamrood op de kaken zijn gehavende bolide overgaf aan zijn monteurs. Al na een enkele bocht had hij vier plaatsen gewonnen, waarna hij een ijzersterke race reed en beslag legde op de tweede plaats. Wat een rollercoaster van emoties. Het was weer een hectisch Formule 1-weekend in Hongarije. Max Verstappen speelde een hoofdrol op de Hungaroring, maar daarnaast gebeurde er nog veel meer. Autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen praten je bij in de nieuwste RacingNews365-podcast, die hieronder te beluisteren is.

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden