Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Formule 1 GP Nederland

Dit zijn de aanpassingen die Zandvoort moet doen voor F1-race

Nu de Formule 1 officieel bekend heeft gemaakt terug te keren naar het Circuit Zandvoort, rijst direct de vraag welke aanpassingen de Noord-Hollandse duinenbaan moet maken. Duidelijk is dat de huidige lay-out niet voldoet aan de wensen van de koningsklasse.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Tijdens de persconferentie die dinsdagochtend op het circuit plaatsvond, liet sportief directeur en voormalig Formule 1-coureur Jan Lammers zich uit over de verbouwing van het circuit. Er is niet ontzettend veel tijd voorhanden: de Nederlandse Grand Prix zal waarschijnlijk plaatsvinden in de meimaand van 2020, al is er nog geen officiële datum bekendgemaakt.

"Natuurlijk gaan er veranderingen komen aan de lay-out van de baan, de finishlijn zal iets naar voren worden gehaald richting de Tarzanbocht om voor de hoofdtribune zichtbaar te worden. De uitloopstrook bij de Gerlachbocht wordt vergroot, voor de veiligheid. We verbreden de Hugenholtzbocht naar de binnenkant toe, waardoor er meer ruimte en snelheid ontstaat richting het Scheivlak."

Lammers vervolgt: "Het tweede gedeelte van de Hans Ernst-bocht wordt minder kort, dus breder, zodat er iets meer flow in de bocht komt, we willen de gang er in houden. Van de Arie Luyendijkbocht, de laatste bocht van het circuit, wordt een soort kombaan gemaakt om te zorgen dat de F1-wagens er volgas doorheen kunnen. Je krijgt een effect wat ook zichtbaar is op het F1-circuit in Brazilië, waardoor de DRS al vroeg kan worden ingeschakeld. Dit is uiteraard om inhaalmogelijkheden te bevorderen."

"Er komen pitboxen bij, tevens worden er drie hospitality units gebouwd. De pitboxen worden aan de achterkant acht meter dieper gemaakt, zodat teams alle faciliteiten kwijt kunnen. Wat over het hoofd wordt gezien is het volgende: in de jaren '80 reden er af en toe ruim dertig wagens mee, dus de ruimte in de lengte is er wel. Er zijn nu immers maar twintig wagens."

Met medewerking van Joe van Burik

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP van Nederland nieuws

Het laatste nieuws over de Grand Prix van Nederland vind je hier

11 reacties

    Special Hannah Schmitz: het meesterbrein achter het succes van Max Verstappen