Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

Drastische wijzigingen aan GP-circuit Australië moeten voor waar racespektakel zorgen

Aankomend weekend wordt er voor het eerst sinds 2019 geracet in Melbourne, waar men in het stadspark Albert Park een semi-stratencircuit heeft opgetuigd.

Sinds 1996 wordt de Formule 1 Grand Prix van Australië steevast verreden op het Albert Park Circuit in de miljoenenstad Melbourne. In 2020 en 2021 ging er een streep doorheen vanwege het coronavirus, maar dit jaar keert men weer terug Down Under.

Dat doet men op een aangepast circuit, want de laatste jaren werd er regelmatig geklaagd over een gebrek aan inhaalmogelijkheden op Albert Park. De wijzigingen moeten er, in combinatie met de nieuwe Formule 1-bolides, voor zorgen dat we komend raceweekend veel spektakel kunnen zien.

Check hieronder de twee video's waarin alle wijzigingen worden uitgelegd, of ga daaronder verder en kom er al lezend, met wat hulp van de nieuwe plattegrond, achter!

Bochten verbreed

Ten eerste is de pitlane verbreed, zodat de maximale snelheid kan worden verhoogd naar 80 kilometer per uur. Dit maakt een pitstop iets minder tijdrovend en zorgt voor meer strategische mogelijkheden.

In bocht een is de baan verbreed, zodat auto's er makkelijker zij aan zij doorheen kunnen. In het verleden ging het vaak mis in de eerste bocht. Vanaf heden zou dat minder snel moeten gebeuren.

Op de plek waar we in het verleden de meeste inhaalacties zagen, bocht drie, is er ook wat gewijzigd. Ook deze bocht is verbreed en er is een kleine hellingshoek. Dat moet zorgen voor meerdere lijnen die mogelijk zijn en dus meer inhaalmogelijkheden ontstaan.

Bocht zes is ook onder handen genomen. Deze is aanzienlijk breder, waardoor de bocht veel meer vloeit en met meer snelheid genomen kan worden.

			© Australian GP Corp.
	© Australian GP Corp.

Chicane verdwenen

De grootste verandering zien we na bocht acht, waar voorheen bocht negen en tien lagen: een chicane waar hard voor moest worden afgeremd. Deze is nu verdwenen en de coureurs gaan vol gas door richting de nieuwe bocht negen.

De snelle linkerknik (die dit jaar nóg sneller is dan eerst, zo'n 330 kilometer per uur) gevolgd door een minstens zo snelle rechterknik, is intact gebleven, maar daarna zien we bij bocht elf weer veranderingen.

Deze is namelijk scherper en breder gemaakt, inclusief een kleine hellingshoek, waardoor inhalen hier wederom aangemoedigd wordt. Hier gaan we waarschijnlijk veel inhaalacties zien, met behulp van DRS.

Tot slot is er ook in bocht dertien een kleine wijziging aangebracht. Deze is breder, waardoor het lastiger is om een aanval daar af te slaan.

Al met al belooft het een spannend weekend te worden.

Formule 1 GP Australië 2022 RN365 Nieuwsdossier

10 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull