Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Ferrari

Drie Ferrari-sleutelelementen die Leclerc voorbij Verstappens Red Bull hielpen

Max Verstappen lijkt, kijkend naar de laatste drie uitslagen, dé te kloppen man, maar in Spanje leek de geüpdatete Ferrari misschien wel sneller dan Red Bulls RB18. De updates van de Scuderia wierpen hun vruchten duidelijk. Technisch analist nam die updates voor RacingNews365 onder de loep.

Ferrari Barcelona
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © RN365/Paolo Filisetti

Het ontwikkelingspakket dat Ferrari naar Barcelona bracht was gebaseerd op drie sleutelelementen. Een vierde, maar objectief gezien minder relevant element draagt eveneens bij aan de efficiëntie van de auto. De eerste zaken werden gespot bij de vloer. Aan de rand van het achterste deel van de vloer zien we niet langer het mesvormige profiel dat werd versterkt met metalen clipjes dat we zagen sinds Bahrein (zie illustratie). De vorm van dit gebied lijkt dus vereenvoudigd, bijna een soort terugkeer naar de oorsprong, dat wil zeggen naar de configuratie van de tests van het voorseizoen. In werkelijkheid echter verbergt de F1-75 een grondige herinterpretatie van de Venturi-kanalen onderaan.

Deze herziening bevindt zich aan de achterzijde in de diffuser. We zien een verlengd centraal profiel, om de afvoer van de uitgaande stroom te vergroten (zie tweede afbeelding door te swipen hieronder). Bij de ingrepen aan de onderzijde werden aan de voorzijde ook nieuwe barge boards geïnstalleerd, gekenmerkt door bredere opstaande elementen en met een duidelijke neiging naar buiten. Alle wijzigingen aan de bodem hadden als hoofddoel porpoising te verminderen en doeltreffend te beheersen.

			© RN365/Paolo Filisetti
	© RN365/Paolo Filisetti
			© RN365/Paolo Filisetti
	© RN365/Paolo Filisetti

Dubbele werking nieuwe achtervleugel

De nieuwe high downforce-achtervleugel moest zorgen voor een betere efficiëntie op de rechte stukken enerzijds, en anderzijds voor meer neerwaartse druk, wat relevant is in de bochtige derde sector. De vierde in het begin genoemde wijziging heeft betrekking op een ander profiel van de luchtinlaten van de remmen.

Bij een eerste prestatie-analyse lijkt het erop dat de doelstellingen van het verminderen van porpoising en het verbeteren van de efficiëntie op het rechte stuk zijn bereikt. Hetzelfde geldt voor het effect van de updates op het vlak van bandenslijtage en, tot aan in ieder geval het uitvallen Leclerc, het racetempo, iets wat tot op heden juist ook kwaliteit van de Red Bull RB18 was.

Ook interessant:

Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull

In de nieuwste Formule 1-podcast blikken Ruud Dimmers, Tom Coronel en host Joris Mosterdijk terug op de GP van Spanje. Max Verstappen won, maar het ging niet vanzelf. Verder kijken ze naar de problemen van Ferrari, de comeback van Hamilton, vooruit naar de GP van Monaco en nog veel meer. Beluister 'm hieronder!

8 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Geen grote updates meer voor Verstappen en Perez