Het ontwikkelingspakket dat Ferrari naar Barcelona bracht was gebaseerd op drie sleutelelementen. Een vierde, maar objectief gezien minder relevant element draagt eveneens bij aan de efficiëntie van de auto. De eerste zaken werden gespot bij de vloer. Aan de rand van het achterste deel van de vloer zien we niet langer het mesvormige profiel dat werd versterkt met metalen clipjes dat we zagen sinds Bahrein (zie illustratie). De vorm van dit gebied lijkt dus vereenvoudigd, bijna een soort terugkeer naar de oorsprong, dat wil zeggen naar de configuratie van de tests van het voorseizoen. In werkelijkheid echter verbergt de F1-75 een grondige herinterpretatie van de Venturi-kanalen onderaan. Deze herziening bevindt zich aan de achterzijde in de diffuser. We zien een verlengd centraal profiel, om de afvoer van de uitgaande stroom te vergroten (zie tweede afbeelding door te swipen hieronder). Bij de ingrepen aan de onderzijde werden aan de voorzijde ook nieuwe barge boards geïnstalleerd, gekenmerkt door bredere opstaande elementen en met een duidelijke neiging naar buiten. Alle wijzigingen aan de bodem hadden als hoofddoel porpoising te verminderen en doeltreffend te beheersen.
Dubbele werking nieuwe achtervleugel
De nieuwe high downforce -achtervleugel moest zorgen voor een betere efficiëntie op de rechte stukken enerzijds, en anderzijds voor meer neerwaartse druk, wat relevant is in de bochtige derde sector. De vierde in het begin genoemde wijziging heeft betrekking op een ander profiel van de luchtinlaten van de remmen. Bij een eerste prestatie-analyse lijkt het erop dat de doelstellingen van het verminderen van porpoising en het verbeteren van de efficiëntie op het rechte stuk zijn bereikt. Hetzelfde geldt voor het effect van de updates op het vlak van bandenslijtage en, tot aan in ieder geval het uitvallen Leclerc, het racetempo, iets wat tot op heden juist ook kwaliteit van de Red Bull RB18 was.
Meest gelezen