vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr

F1-stand

  • 1 HAM 68
  • 2 BOT 62
  • 3 VER 39
VT1 vr 26 apr 11:00 12:30
VT2 vr 26 apr 15:00 16:30
VT3 za 27 apr 12:00 13:00
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Een nieuw kwalificatiesegment, genaamd Q4? "Ik lig er toch na Q1 uit!"

Een van de onderwerp die recentelijk op de achtergrond meespeelt in de Formule 1, is het wijzigen van het kwalificatieformat. Sinds 2006 wordt er gebruik gemaakt van een sessie die is opgedeeld in drie segmenten: na het eerste en na het tweede segment vallen er een aantal rijders af, waarop de top tien mag vechten voor de poleposition.

Om de kwalificatie spannender te maken en het geheel een extra dimensie te geven, is de FIA van zins om een extra segment te introduceren in 2019. Q4 zou tussen de acht snelste rijders moeten gaan, in Q1 en Q2 vallen iets minder coureurs af dan gebruikelijk waarop er ook na Q3 strepen door namen getrokken kunnen worden.

Vooralsnog zijn er een aantal vraagtekens rondom het idee om een vierde segment te introduceren. Tijdens de rijderspersconferentie van donderdag werden de aanwezige coureurs (Lance Stroll, Stoffel Vandoorne, Esteban Ocon en Sebastian Vettel) naar de materie gevraagd.

Stroll liet weten niet eens op de hoogte te zijn van de geruchten. "Oh, meen je dat? Ik had daar nog niets over gehoord. Misschien levert het meer entertainment op voor de fans en wellicht dat middenmoters extra kansen geeft." Conculega Ocon ziet het nog niet helemaal voor zich. "Het zou leuk kunnen zijn, maar ik weet niet hoe dat de top door elkaar zou moeten mixen."

Ferrari-coureur Vettel ziet er helemaal niets in, en wil liever ook af van het format dat sinds 2006 wordt gebruikt. "Ik zou het liefst gewoon een uur de tijd krijgen, met z'n allen de baan op gaan en streven naar dat ene perfecte rondje. We hebben nu drie segmenten, wat gaat er veranderen met een Q4, of een Q5, Q6, Q7? Waar gaat het überhaupt over, straks hebben we nog Q9 of Q10. Misschien hebben we wel iets teveel entertainment nodig om blij te zijn."

Vandoorne sluit zich aan bij zijn Ferrari-rivaal. "Ik denk niet dat de kwalificatie het grootste probleem is. We hebben niet echt een extra sessie nodig", meent de Belg. "En bovendien: ik lig er toch na Q1 uit", besluit Vandoorne met de nodige zelfspot.

RN365 Special
Voorbeschouwing GP Azerbeidzjan

Na drie Grands Prix staat de teller voor Mercedes op drie – qua overwinningen, maar ook qua tweede plaatsen. Kan de concurrentie voorkomen dat het Duitse merk er vier uit vier van maakt?

Lees meer