Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Eerste regelwijzigingen worden duidelijk na controverse omtrent titelrace Verstappen

Er zijn wat wijzigingen aan het nieuwe sportieve reglement voor 2022, waaronder op het gebied van de safety car. De manier waarop het 2021-seizoen ten einde kwam, heeft ervoor gezorgd dat de procedure is veranderd.

In het slot van de GP van Abu Dhabi crashte Nicholas Latifi. De safety car kwam de baan op, waarna het opruimen begon. Lang was het onduidelijk of de race nog werd herstart. Deze leek vervolgens weer te herstarten, maar met een vijftal achterlopers tussen leiders Lewis Hamilton en Max Verstappen. Uiteindelijk mochten zij toch voorbij en de andere achterlopers achter Max niet. Er was veel ophef over de manier waarop de safety car naar binnen ging met nog een ronde te gaan en het feit dat niet alle achterlopers zich van een ronde achterstand mochten ontdoen. In de nieuwe regels is er gekeken naar het proces en lijken er veranderingen te zijn doorgevoerd die er vooral op gericht zijn om dit te versnellen.

Het draait daarbij om het moment waarop de race weer op gang wordt gebracht. Vorig jaar werd pas bepaald wanneer de safety car naar binnen zou gaan op het moment dat de baan veilig was verklaard, er was gecommuniceerd dat de achterlopers de safety car in mochten halen en vervolgens de laatste achterloper de safety car voorbij was gereden. Op het moment dat dat gebeurde, als de laatste achterloper de safety car voorbij reed, werd bepaald dat de safety car in de daaropvolgende ronde naar binnen zou komen. Het is overigens tevens de regel waar Michael Masi dus vanaf week tijdens die veelbesproken zondag afgelopen december in Abu Dhabi De regel is dit jaar aangepast om het proces te versnellen. Dit jaar wordt er op een eerder moment besloten om te bepalen dat de safety car een ronde later naar binnen zal gaan. Niet op het moment dat de laatste achterloper de safety car inhaalt, maar op het moment dat wordt gecommuniceerd dat de achterlopers mogen beginnen met het inhalen van de safety car. Afhankelijk van hoeveel achterlopers er zijn kan dit het proces aanzienlijk versnellen. De veranderingen aan het veelbesproken artikel, dat Mercedes vorig jaar gebruikte om te protesteren tegen de uitslag van de GP van Abu Dhabi, zijn dus vooral om het proces te versnellen. De gebeurtenissen tijdens de race in Abu Dhabi waren er niet mee voorkomen, maar wel vloeien ze voort uit de desbetreffende race.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi