Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Engineer looft Schumacher: "Hij gaat goed om met de auto die we hem geven"

Mick Schumacher heeft zijn eerste halfjaar in de Formule 1 erop zitten en volgens zijn engineer bij Haas kan hij terugkijken op een redelijk positieve eerste seizoenshelft. Volgens het team leert de jonge Duitser heel snel, begrijpt hij goed wat er van hem gevraagd wordt en gaat hij ook nog eens goed om met de auto die het team hem geeft.

Volgens zijn engineer Gary Gannon is Mick Schumacher prettig in de omgang en makkelijk om mee te werken. De Haas-coureur zuigt alle informatie die hem toegespeeld wordt op als een spons en dat maakt het zowel voor hem als voor het team een stuk makkelijker. "Als je Mick vertelt om iets te doen in drie bepaalde bochten dan doet hij dat ook", zegt Gannon in gesprek met The Race. "Misschien dat we dan nog in twee bochten iets moeten aanpassen, maar we blijven de fouten wel verminderen. Mick staat open voor feedback en hij reageert daar ook duidelijk op." Schumacher probeert - ondanks zijn plek in de achterhoede - volgens Gannon overal altijd het maximale uit te halen. "Of het nu gaat om het managen van zijn banden, het omgaan met blauwe vlaggen, outlaps, zijn eerste vliegende ronde of de start van de race. We werken constant aan de starts en proberen alle details te maximaliseren. We kunnen hem niet genoeg info geven wat dat betreft." De zoon van racelegende Michael is volgens zijn engineer daarnaast ook nog eens vrij tolerant. "Soms vragen we ons af of we een bepaalde setting moeten doen, omdat we hem niet teveel onderstuur willen geven. Toch doen we het dan en dan zegt hij 'het geeft veel onderstuur, maar ik kan er wel mee rijden'. Dus hij is goed in het omgaan met het materiaal dat wij hem geven", aldus Gannon. Het is zelfs zo dat Schumacher van zijn engineer soms nog iets meer mag vragen van het team. Daarin kan hij volgens Gannon nog wel wat groeien. "Hij moet meer zeggen dat hij iets nodig heeft van de auto in plaats van maar te accepteren wat hij hem geven. In een raceweekend moet hij het op bepaalde momenten wel accepteren, zoals in VT3. Maar in VT1 zou hij best kunnen zeggen dat hij bij het ingaan van bocht negen meer balans wil hebben ofzo." In de loop van het seizoen is de focus van Schumacher en Haas telkens iets verlegd. "In het begin focusten we ons puur op het rijden, later begonnen we met aanpassingen in de setup en nu beginnen we echt goed de balans in iedere bocht van elke ronde te begrijpen", zegt Gannon. "Na elke sessie kunnen we hem een betere auto geven waar hij dan het maximale uit kan halen in plaats van alleen maar rondrijden in de auto die we hem geven."

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden