Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1

Exclusief: Marokko wil Formule 1 binnenhalen

Nadat eerder Zuid-Afrika en Rwanda zich al opwierpen om de Formule 1 naar Afrika te halen, meldt nu ook Marokko zich in deze strijd.

F1 logo
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De hoop van de Formule 1 om terug te keren op het Afrikaanse continent krijgt een extra impuls als een gepland project van 1,2 miljard dollar groen licht krijgt in Marokko, zo kan RacingNews365 exclusief onthullen. F1-baas Stefano Domenicali verklaarde tijdens het GP-weekend van Monaco dat hij in gesprek was met drie Afrikaanse landen in een poging om een einde te maken aan de 32 jaar durende droogte voor een F1-race op het continent. 

Zuid-Afrika is al lange tijd onderwerp van gesprek, maar bureaucratie en financiële problemen hebben de mogelijkheid van een terugkeer naar Kyalami, het circuit ten noorden van Johannesburg waar in 1993 voor het laatst een F1-race werd gereden, in de weg gestaan. Eind vorig jaar kondigde de president van Rwanda, Paul Kagame, tijdens het FIA-gala aan dat zijn land een officieel bod zou uitbrengen.

Nu is bekend geworden dat Marokko klaar staat om zich te mengen in deze Afrikaanse strijd. Het project zou 20 kilometer ten zuiden van de kuststad Tanger worden opgetuigd. Het omvat een racecircuit dat geschikt is voor F1, WEC en MotoGP. Met daarnaast een themapark, een winkelcentrum, hotels en een jachthaven. Er wordt geschat dat er 10.000 banen kunnen worden gecreëerd. Een plattegrond van het project is hieronder te zien.

Op dit moment is er al 800 miljoen dollar aan privé-investeringen binnengehaald. Gehoopt wordt dat de rest zal volgen als goedkeuring op het hoogste niveau in Marokko wordt verleend. De volledige opzet van het project werd eerder deze maand gepresenteerd.

Een belangrijk voordeel voor de Formule 1 is dat Tanger gemakkelijk te bereiken is vanuit Europa. De industriële haven van Tanger Med, 45 kilometer ten noordoosten van Tanger, kan worden bereikt via een korte reis vanuit de Spaanse havenstad Algeciras, waardoor de teams hun motorhomes in de paddock kunnen opbouwen in plaats van tijdens een Grand Prix-weekend te werken met tijdelijke verblijven.

Artikel gaat verder na de plattegrond.

Marokko voldoet aan alle eisen voor F1

De man achter het project is voormalig McLaren- en Lotus-teambaas Eric Boullier, die ook algemeen directeur was van de Grand Prix van Frankrijk gedurende de laatste drie jaar dat het circuit op de F1-kalender stond.

Boullier, die in december 2023 werd benaderd om de mogelijkheid van F1-races in Marokko te onderzoeken, geeft toe dat het project 'een gok is', maar twijfelt er niet aan dat als het project er komt, de ambitie van de F1 om een race in Afrika te organiseren wordt gerealiseerd.

"Op dat moment was mijn Franse Grand Prix-team nog bij me", aldus Boullier in een exclusief interview met RacingNews365. "We gingen erheen om een haalbaarheidsstudie uit te voeren naar het potentieel van Formule 1-races in Marokko. De plek die zij hadden uitgekozen voldeed aan alle criteria en vanaf dat moment hebben we het project opgezet. Dit is een behoorlijk groot project. Het is een mini-Abu Dhabi, als ik het zo mag noemen, dat een volledig onafhankelijk ecosysteem creëert, uiteraard gebaseerd op toerisme."

"Het zal een enorme impact hebben op de regio, omdat het ten zuiden van Tanger is gevestigd, zodat extra hotels en het vliegveld allemaal binnen 15 kilometer liggen. Het is een strategisch project voor het land, een zeer serieus project, dat de goedkeuring op het hoogste niveau nodig heeft. Als we die goedkeuring krijgen, voldoet het aan alle eisen die de F1 aan Afrika wil stellen. Het zou logisch zijn om de F1 daar te houden, zodat het het hoogtepunt van het jaar wordt, maar met een ecosysteem dat is gecreëerd om het hele jaar te overleven."

Twee grote hindernissen

Als de goedkeuring wordt verleend, geeft Boullier toe dat er nog twee grote hindernissen moeten worden genomen. "Ze moeten het financiële model sluiten en volledige investeringen verkrijgen", voegde hij eraan toe. "Zodra dat is gebeurd, nemen we contact op met Stefano (Domenicali, red.) om te proberen een deal te sluiten met de Formule 1, want de F1 wil Afrika en Afrika moet deel uitmaken van de F1."

Er ligt al een concept voor de lay-out van het circuit klaar, hoewel Boullier erkent dat er moet worden samengewerkt met een gerespecteerde circuitarchitect omdat 'de FIA een aantal specifieke eisen stelt'. Op dit moment loopt de mogelijke GP van Marokko nog achter op Zuid-Afrika en Rwanda, maar Boullier twijfelt er niet aan dat wat er in de pijplijn zit 'beter zou passen' dan de andere twee projecten.

De Fransman is echter voorzichtig. "Zodra we goedkeuring krijgen, kunnen we enthousiast worden", zei hij. "Maar zonder goedkeuring van het hoogste niveau is er geen project. Het blijft op papier staan." Boullier verwacht dat als het groene licht wordt gegeven, het grootste deel van de bouw, en met name het F1-circuit, in drie jaar klaar zal zijn.

Ook interessant:

Max Verstappen moest het met de vierde plaats doen tijdens de Grand Prix van Monaco. De strekking van zijn reactie? Afvinken en door naar Spanje, waar de regels rond flexibele voorvleugels worden aangepast. Rudy van Buren, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken dat en meer in een gloednieuwe podcast van RacingNews365!

Praat mee!

x
Red Bull Newey doet openbaring over Red Bull-vertrek