Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Exclusief: Waarom de 'Ricciardo-actie' zomaar weer terug kan keren

Daniel Ricciardo hoopt dat de nieuwe reglementen in de Formule 1 ervoor zorgen dat hij - zoals we van hem gewend zijn - weer extreem laat kan remmen. In een exclusief interview met RacingNews365 praat hij ons bij over zijn toekomst bij McLaren.

Met enige voorzichtigheid is Daniel Ricciardo optimistisch over de terugkeer van zijn welbekende inhaalacties. De Australiër staat erom bekend extreem laat in te remmen, met spectaculaire moves als gevolg. Een van de meest memorabele inhaalacties was tijdens de GP van Azerbeidzjan in 2017, waar hij met zijn actie maar liefst drie auto's inhaalde. Helaas lukte het Ricciardo sinds zijn overstap van Red Bull naar Renault, en later naar McLaren, niet vaak meer om net zo een indrukwekkende inhaalactie uit te voeren. Hij won weliswaar de Grand Prix van Italië in 2021, maar tot een memorabele inhaalmanoeuvre kwam het niet echt. Dat kan binnenkort veranderen, zo verwacht Ricciardo, die in een exclusief interview met RacingNews365 praat over zijn gave om de concurrent extreem laat uit te kunnen remmen. Kunnen de nieuwe reglementen dit spektakel weer faciliteren? "Ik denk het wel. In ieder geval bepaalde elementen hiervan." "Ik denk dat een deel van de schuld ligt bij de Akebono-remmen van vorig jaar, maar ik denk dat ook de karakteristieken van de auto mij niet toelieten om de remmen erg agressief in te trappen. Het was waarschijnlijk een combinatie van niet het gevoel hebben en de aerodynamische karakteristieken van de auto, maar ik heb het vertrouwen dat het weer goedkomt."

Ricciardo: 'De krappe, bochtige dingen zijn lastiger'

Ricciardo hoopt natuurlijk op het vinden van genoeg performance dit seizoen, waaronder ook het remmen. De McLaren-coureur moet echter toegeven dat de krappe en bochtige stukken van het circuit lastiger zijn geworden bij de Formule 1-bolides van 2022. Ook het aanremmen voor dit soort bochten wordt nét iets lastiger dan in voorgaande jaren. De MCL36 heeft het zwaar in de langzame bochten, terwijl de bolide van de Britse renstal het juist beter doet op hogesnelheidscircuits, zoals in Saoedi-Arabië. Ook op Imola, de volgende race op de F1-kalender, moet de bolide van McLaren het naar verluidt goed gaan doen. "Op dit moment werkt het zo dat hoe lager de snelheid ligt, hoe minder grip je hebt. Hogere snelheid betekent juist meer grip", legt Ricciardo uit wanneer we hem vragen over het meest uitdagende aspect van de 2022-bolides. "Het maakt de nauwe, bochtige dingen wat lastiger op het moment. De auto voelt wat stijver aan." Dit is volgens Ricciardo één van de redenen dat het in 2022 nog wat lastiger gaat dan tijdens de voorgaande jaren, al moet daar langzamerhand verbetering in komen. "Doordat de auto stijf aanvoelt, deal je dus ook met wat minder grip, wat weer zorgt voor wat minder goede karakteristieken van de auto."

Viaplay
x
Verstappen-regel FIA past omstreden regel aan in officiële reglementen