Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Pirelli

Mogelijk grote F1-wijziging op komst na samenwerking F1 en Pirelli

De Formule 1 en bandenleverancier Pirelli gaan onderzoeken of het mogelijk is een nieuwe type band te creëren, welke vanaf 2025 gebruikt kan worden. De nieuwe band moet minder snel slijten en daardoor het aantal gevechten op het circuit bevorderen.

Tyres 2023
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Na de Grand Prix van Brazilië vroeg F1-journalist Tom Clarkson aan Max Verstappen hoeveel rondes hij voluit reed tijdens de race. "Geen één", antwoordde de Nederlander. "Geen één?", antwoordde Clarkson verbaasd. "Geen één", herhaalde Verstappen. "Dat gaat gewoon niet", zei Verstappen, refererend naar het feit dat het Pirelli-rubber het begeeft wanneer een coureur voluit rijdt met een volle tank.

Sinds de komst van de 18-inch banden begin 2022 is de klaagzang van de coureurs alleen maar heviger geworden. De banden zouden te snel oververhitten, waardoor de coureurs conservatiever moet rijden. Om dit probleem te verhelpen, zoekt de Formule 1 samen met hofleverancier Pirelli naar een oplossing.

Pirelli Motorsport-baas Mario Isola begrijpt de coureurs. Hij stelt dat het hoge percentage bandenslijtage voor spanning zorgt, maar dat het niet de bedoeling is dat de meeste actie daardoor ontstaat. "Zonder bandenslijtage is er geen noodzaak om twee pitstops te maken tijdens een race", zegt hij tegenover Autosport. "Ik denk dat een groot deel van de actie op de baan voortvloeit uit het hoge percentage bandenslijtage en hoe je daar als coureur mee om kunt gaan. Als we zorgen voor minder slijtage, is er een kans dat er een trein van auto's ontstaat omdat iedere coureur dan voluit kan gaan."

Hij vervolgt: "Maar ik begrijp goed dat coureurs klagen omdat ze meer willen kunnen pushen."

Nieuw type banden op z'n vroegst in 2025 ingezet

Isola stelt dat Pirelli de komende weken gaat analyseren hoe ze het probleem kunnen verhelpen. "We willen begrijpen hoe we kunnen zorgen dat de banden minder hard slijten. En dat is mogelijk. We zullen een band moeten ontwikkelen met een ander niveau van slijtage en kunnen overwegen deze in de toekomst in te zetten. Maar het is belangrijk om te weten te komen of er onbedoelde bijkomstigheden zijn."

Pirelli gaat samenwerken met de Formule 1 en de teams om tot een optimaal resultaat te komen. Pirelli's simulator heeft niet die juiste tools om in kaart te brengen hoe de banden reageren wanneer een auto in verkeer (en vuile lucht) rijdt; de F1-teams kunnen dit wél in beeld brengen. Omdat de banden-regelgevingen voor 2024 al waterdicht zijn, zou de nieuwe bandensoort pas in 2025 ingezet kunnen worden.

Isola sluit af: "Het is belangrijk dat we dit soort doelen in de toekomst vooraf kortsluiten. We moeten begrijpen wat goed is voor de sport, advies van derden meenemen en luisteren naar de reacties van de coureurs. Dat voor het welzijn van de sport."

Ook interessant:

In chaos zie je hoe goed Max Verstappen écht is

Hij was misschien wel de enige constante coureur, die met twee overwinningen naar huis ging. Juist als de chaos op z'n grootst is, weet je van één iemand dat hij sowieso het hoofd cool houdt: Max Verstappen.

Praat mee!

Viaplay
x
Max Marko bevestigt gridstraf Verstappen in Brazilië