Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

F1 pakt uit en voegt nieuwe graphics toe aan tv-beelden

Om kijkers thuis meer inzicht te bieden in de technische informatie op de achtergrond tijdens een Grand Prix, introduceert de Formule 1 dit jaar zes nieuwe tv-graphics.

De tijd van Formule 1 tv-graphics die bestonden uit de twee simpele gele blokjes met daarin het positienummer en tussen de blokjes in het tijdsverschil op het tv-scherm is allang niet meer. Tegenwoordig kan je geen race kijken zonder om de haverklap te worden bekogeld met data over pit windows, bandenslijtage en de kans op een succesvolle inhaalactie. De F1 voegt daar in de loop van dit jaar in samenwerking met AWS nog wat extra graphics aan toe. Te beginnen met de zogenoemde Braking Performance graphic, die wordt dit weekend bij de Grand Prix van Emilia-Romagna geïntroduceerd. Op deze graphic is onder meer te zien op welk punt iedere coureur remt en wie van de twee het rempedaal het hardst intrapt. Vanaf de Grand Prix van Canada (in het weekend van 11 tot en met 13 juni) komt daar de Car Exploitation graphic bij. Hierop kunnen kijkers zien hoe coureurs hun auto helemaal naar de max trappen. Denk dan bijvoorbeeld aan bandentractie en acceleratie. De tijden die ze rijden worden vergeleken met een theoretische limiet en op basis daarvan wordt bepaald hoeveel tijd een coureur per rondje wint of verliest. Tijdens het raceweekend in Groot-Brittannië (16 tot en met 18 juli) krijgen kijkers thuis op de bank te zien hoeveel energie de powerunits van de auto's verbruiken en wanneer ze energie inzetten om iemand in te halen. Ook is dan te zien hoeveel batterij iemand nog over heeft. Bij de Grand Prix van Italië op het circuit van Monza (10 tot en met 12 september) wordt de start van de heren coureurs met een graphic geanalyseerd. Wie had de beste reactietijd toen de lichten uitgingen en de race van start ging? Een maand later wordt tijdens de Grand Prix van Japan de zogenoemde Pitlane Performance aan de lijst met graphics toegevoegd. Hierin wordt onder meer gekeken hoeveel tijd er verloren gaat bij de pitstops en waarom dat zo is gekomen. Tot slot is vanaf de Grand Prix van Australië in november te zien hoe groot het gevaar op een undercut is. Deze graphic toont het gat tussen twee auto's, de gemiddelde tijd die bij een pitstop verloren gaat en de bandenslijtage.

1382680762659569670

Introducing Braking Performance, a new #F1Insights addition powered by @awscloud 💥 Keep your eyes peeled during the #ImolaGP for its screen debut 👀 #F1 pic.twitter.com/zsYrHuiux9 — Formula 1 (@F1) April 15, 2021

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'