George Russell en Lewis Hamilton startten de race in Brazilië vanaf de eerste startrij na een geweldige sprintrace van Mercedes. Max Verstappen startte vanaf de derde positie en was er vanzelfsprekend op gebrand om zijn vijftiende overwinning van het seizoen te pakken. Maar om dat te doen moest hij de Mercedes-coureurs dus inhalen. Nadat we vorig jaar al enkele keren tranen zagen, ging het afgelopen weekend op Interlagos ook niet zonder slag of stoot. Direct na de safety car zette de Red Bull-coureur de aanval in op Hamilton in bocht 1 en 2. De kampioenen raakten elkaar echter en Verstappen kreeg een tijdstraf van vijf seconden én twee strafpunten op zijn superlicentie aan zijn broek. Verschillende F1-prominenten zagen Verstappen echter niet als schuldige in dit gevecht, maar vonden het een race-incident. Zo ook F1-kampioen Mika Hakkinen. "Het incident tussen Max en Lewis leek een race-incident te zijn, maar de wedstrijdleiding besloot dat het Max' schuld was en ze gaven hem een tijdstraf van vijf seconden. Naar mijn mening is dat een zware straf, want in bocht 1 lag Max voor. Lewis bleef in bocht twee vervolgens aan de buitenkant en lag net voor op Max toen ze de tweede bocht instuurden", schrijft Hakkinen in zijn column voor Unibet . "Niemand wil crashen, zeker coureurs die gewend zijn om races te winnen. Max had zich terug kunnen trekken en van het gas af kunnen gaan, maar we hebben het over een fractie van een seconde om die beslissing te nemen."
Brundle: "Naar mijn mening was het een race-incident"
Ook voormalig F1-coureur Martin Brundle vindt dat Verstappen geen straf verdiende, hoewel de Nederlander het wel anders had kunnen aanpakken. "Deels zat Verstappen voor Hamilton en deels achter hem, maar hij zat aan de binnenkant in bocht 2 en zo ver naast Lewis dat hij recht had op enige raceruimte", schrijft Brundle in zijn column voor Sky Sports . "Ik twijfel er niet aan dat Max andere grenzen heeft in een gevecht met Lewis, en ook Lewis heeft besloten vuur met vuur te bestrijden. En dus was het onvermijdelijk dat ze elkaar raakten, maar ze konden verder." "De wedstrijdleiding liet weten dat Lewis 'een beetje meer ruimte' had kunnen geven. En volgens mij had Max nog meer kerb kunnen nemen of zelfs van het gas kunnen gaan, maar dat is geen racen meer. De wedstrijdleiding besloot dat het vooral Max zijn fout was. Verstappen kreeg een straf van vijf seconden en moest een pitstop maken vanwege een kapotte voorvleugel. Naar mijn mening was het een race-incident."
Meest gelezen