Nu de eerste acht races van het seizoen niet door kunnen gaan op hun origineel geplande datum, is de zomervakantie van de Formule 1-teams al naar voren gehaald. In plaats van twee weken in augustus, zijn de Formule 1-fabrieken momenteel drie weken dicht. Op die manier kunnen er mogelijk races worden ingehaald in de periode gedurende welke eigenlijk het zomerreces gepland stond. De kalender is echter niet de enige zorg van de Formule 1 en haar tien teams. Ook het kostenplaatje kan dit jaar door de coronavirus namelijk aanzienlijk oplopen. Om die kosten te drukken, is er al voor gekozen om de invoering van de nieuwe, ingrijpende technische regels uit te stellen naar 2022, zodat de teams dit jaar geen compleet nieuwe auto voor 2021 hoeven te ontwikkelen. Een andere manier om het verlies binnen de perken te houden, is de sluitingsperiode van de fabrieken te verlengen. Volgens Alfa Romeo-teambaas Frederic Vasseur is dat een reële optie, zo vertelt hij in gesprek met Motorsport.com . " Dat kan een van de beslissingen zijn om zo de kosten drastisch terug te brengen." "Ik hoop dat we medio april een beter idee hebben hoe de situatie er gedurende het jaar uit zal zien, zodat we aan de hand daarvan beslissingen kunnen nemen." De onvoorspelbaarheid van de situatie helpt echter niet mee, weet ook de Fransman. "Het probleem is dat we niet weten hoe diep deze crisis zal worden en momenteel is het moeilijk om een beeld te krijgen hoe het seizoen er uit zal zien en wat de impact zal zijn op de teams. We moeten echter proactief zijn en we werken aan verschillende plannen", aldus Vasseur, die tot slot benadrukt dat het voor nu het belangrijkst is dat iedereen zich aan alle maatregelen houden die door de autoriteiten worden genomen.
Meest gelezen