Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

F1-teams werken aan ontrafelen Red Bull-geheim

Red Bull heeft een aanzienlijk voordeel op de lange rechte stukken met een speciale configuratie op hoge snelheid. De concurrenten houden de koploper in de Formule 1 nauwlettend in de gaten en McLaren-teambaas Andrea Stella noemt het een kwestie van tijd voordat ze de geheimen hebben ontrafeld.

Het voordeel op de lange rechte stukken is duidelijk zichtbaar bij Red Bull. Zodra de DRS openklapt en de RB19 hoge snelheid bereikt, vliegt de wagen voorbij aan de concurrenten. Als ze er al achter stonden, want vaak begint Max Verstappen toch al vanaf de voorste startplaats. Teamgenoot Sergio Perez laat echter zien dat inhalen geen enkel probleem is met de Red Bull-wagen. Ook op Spa-Francorchamps liet het Oostenrijkse team zien hoe haar wagen vliegt op het rechte stuk. De RB19 bereikte een topsnelheid van ruim 340 kilometer per uur, de hoogste snelheid gemeten in de race. Concurrenten kijken nauwlettend toe en proberen het geheim zelf ook te achterhalen. "Ze zijn al een tijdje bezig geweest met dit concept", weet McLaren-teambaas Andrea Stella, pratend met onder andere RacingNews365. De beam wing en de DRS-vleugel werken zeer goed samen, zo legde onze technisch specialist Paolo Filisetti onlangs uitgebreid uit . Stella is onder de indruk van het Red Bull-concept: "Ik denk dat ze een voordeel hebben omdat ze al heel veel ervaring hebben met dit soort configuraties. Dat is de laatste tijd wel gebleken." "Wij en, ten minste dat denk ik, alle andere teams zijn druk bezig met het kijken naar hoe we ook deze kant op kunnen ontwikkelen", aldus de McLaren-chef.

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel