Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

F1-zomerstop een must? "Anders blijft die boog té gespannen"

De Grand Prix van Hongarije van aankomend weekend is de laatste race voor de zomerstop in de Formule 1. Maar is die periode van vier weken rust nu eigenlijk wel nodig? Het panel van de RacingNews365-podcast legt waarom wel of waarom juist niet.

Als de coureurs op zondagmiddag aanstaande voor de laatste keer over de finishlijn rijden, moeten we vier weken wachten tot de volgende Formule 1-actie. De augustusmaand staat in het teken van de zomerstop. Gevraagd of die periode van rust niet véél te lang duurt zo midden in het seizoen, is Tom Coronel stellig: "Nee." "Nee hoor, nee nee nee. Ik begrijp dat het voor ons als fans misschien aan de lange kant is, maar ergens hebben de coureurs een keer een rustpauze nodig", aldus de WTCR-coureur. "Als je ziet hoeveel races deze jongens achter elkaar rijden en als je ziet hoe lang ze non-stop op scherp staan en non-stop al die promotionele dingen moeten doen... Op een gegeven moment heeft iedereen gewoon een beetje lucht nodig. De winters worden al steeds korter en de seizoenen steeds langer, dus ik ben helemaal voor." "Doe maar even een maandje tranquilo", vervolgt Coronel. "En dat dan voor iedereen. Daarna wordt vanzelf die hype wel weer opgebouwd, maar doe je het niet, dan blijft die boog op een gegeven moment té gespannen." Coronel spreekt uit ervaring en niet alleen namens de coureurs, maar zeker ook namens de monteurs: "Die reizen ook van hot naar her en probeer dan maar eens een gezinnetje te onderhouden. Ik ben er zelf een voorbeeld van, je moet af en toe ook echt even tijd besteden aan het leven." Coronel krijgt bijval van Ruud Dimmers, die wijst op het slopende schema dat de coureurs nog te wachten staat, mits alles doorgaat zoals gepand: "Na die zomerstop gaan we beginnen met een dubbele back to back met België, Nederland en Italië, dan is er één week niks, en volgt er weer een triple header, gevolg door weer één week niks en nóg een triple header." "Je krijgt straks negen races in twaalf weken, dat is echt megaveel. En dan pakken de monteurs nog niet eens de volle vier weken. Die vertrekken op zondagavond naar de fabrieken, maar de jongens met de vrachtwagens bijvoorbeeld komen daar misschien op dinsdag pas aan. Diezelfde jongens zie je drie weken later op dinsdag alweer op het circuit om daar alles opnieuw op te bouwen."

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden